مسجد سلیمانیه، شاهکار معماری


مسجد سلیمیه که یکی از بزرگترین آثار میمار سینان محسوب می شود ، یکی از دیدنی ترین نمایشگاه های ادرنه است که مشرف بر شهر استبنابراین عناصر مشخصی که باعث می شود این ساختار بسیار با شکوه باشد چیست؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

مسجد سلیمیه با تسلط بر پایتخت سابق امپراتوری عثمانی ، یک شکل مربع با یک گنبد بزرگ و چهار مناره دارد توسط معمار معروف عثمانی ، معمار سنان ، ساخته شده است.  این محل به جز مسجد دارای مدارس اسلامی ، یک بازار ، یک خانه ساعت ، حیاط بیرونی و کتابخانه. Selimiye نیز هست. در امپراتوری  عثمانی ، به دلیل تعامل هماهنگ همه ساختارهای مختلف با یکدیگردر فضای داخلی مسجد برخی از زیباترین تزئینات از دوره اوج کاشی های ایزنیک وجود دارد ، در حالی که طراحی خلاقانه امکان استفاده از پنجرهای زیادی را فراهم می کند که به مقدار زیادی از نور طبیعی  به داخل هدایت می شود. 

مسسجد ادرنه

مسجد سلیمیه © Güldem üstün / Flickr 


این مسجد در کاواک میردانی یا ساربارایر واقع شده است و در حیاطی  به ابعاد 190 متر با 130 متر قرار دارداین مسجد همچنین دارای یک آستارا (مغازه ها) و دارالکلرا (مکتب تلاوت) بود که بعدا در زمان سلطان مراد سوم به آن اضافه شدنمازخانه تقریباً کاملاً مربع دارای مناره ای است که از هر گوشه آن به طول 71 متر واقع شده است ، در حالی که تمام مناره ها دارای سه بالکن است که توسط سه راه پله مختلف قابل دسترسی استچشمه مرمر در مرکز حیاط (محل وضو) نمونه ای فوق العاده زینتی استالبته یکی از برجسته ترین ویژگی های سلیمیه سقف نمازخانه است ، گنبدی باشکوه با قطر 31.28 متر و ارتفاع 42.25 متر ، در بالای هشت ستون 12 ضلعی قرار دارد.

مسجد ادرنه

مسجد سلیمیه © Güldem üstün / Flickr 


نمای بیرونی از اشلر (سنگ تراشی ریز خرد شده) تشکیل شده است در حالی که سازه های مهم مانند پورتال اصلی از سنگ مرمر ساخته شده استیکی دیگر از ویژگی های الهام بخش سلیمیه ، تزیینات روی قسمت داخلی گنبد است ، نقاشی که بین سالهای 1982-1984 ترمیم شده استتزیینات هندسی حکاکی مرمر عثمانی از جمله استفاده از مخروط که تزئین منبر (پرواز کوتاه مراحل استفاده شده به عنوان سکوی توسط واعظ) و میراب (طاقچه نیم دایره ای که نشانگر جهت مکه است) از عالی ترین نمونه هایی است که می تواند در ترکیه یافت می شود پس از مرمت گسترده بین سالهای 1964 تا 1971 ، مسجد سلیمیه درهای خود را مجدداً گشود و همچنان به عنوان یک مکان عبادت استفاده می شود. بازدید کنندگان هنگام برنامه ریزی برای بازدید باید از لباس مناسب استفاده کنند.


مسجد ادرنه

مسجد سلیمیه © Güldem üstün / Flickr 


 



تور های مرتبط

هتل های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر