تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند و همچنین تحصیل در ایتالیا یکی از راه‌های مناسب مهاجرت تحصیلی است. البته با وجود اینکه تحصیل در ایتالیا برای برخی کشورها که ایران هم یکی از این کشورهاست،رایگان است اما آمار بیکاری این کشور پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۱ همچنان نزدیک به ۱۰% باقی بماند. این در حالی است که آمار بیکاری در کشور سوئیس تنها 4.85% و در اتریش 8.7% است. در پس با این تفاسیر، شانس پیدا کردن کار در ایتالیا بعد از فارغ التحصیلی پایین است اگر چه در صورتی که افراد مسلط به زبان ایتالیایی باشند و در رشته تحصیلی خود هم متخصص باشند می‌توانند امیدوار باشند که شغل مناسبی بعد از اتمام درس پیدا می‌کنند.

سیستم آموزشی در ایتالیا

همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، دانشگاه‌های ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین دانشگاه های جهان محسوب می شوند و همچنین سطح آموزش در ایتالیا با تمام کشورهای حوزه شینگن اروپا یکسان است. این سیستم نشان دهنده این است که تمامی دانشجویان و دانش آموزانی که در کشورهای اروپایی تحصیل می‌کنند از حداقل‌های استاندارد آموزشی در کشورهای اروپایی برخوردار هستند. پس می‌توان گفت که سطح آموزش در این کشورها بسیار بالا است.

در رابطه با سیستم آموزشی در ایتالیا باید به این نکته اشاره کنیم که امتحانات تحصیلات عالی بعد از پایان دوره برگزار می‌شود. در صورتی که دانشجو در یک آزمون قبول نشد، می‌تواند دوباره در آزمون همان درس شرکت کند و در صورت عدم کسب نمره قبولی در آزمون مجدد، باید نسبت به دریافت آن واحد درسی اقدام نماید. در صورتی که یک دانشجو از نمره خود راضی نباشد، می‌تواند از استاد بخواهد تا نمره او را به ثبت نرساند و مجددا در آزمون شرکت کند اما همواره نمره آزمون دوم برای دانشجویان محاسبه خواهد شد.

انواع سیستم آموزشی در ایتالیا

سیستم آموزش در ایتالیا از دو بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی تشکیل شده است.

شرایط ورود به هریک از دوره‌های آموزشی در ایتالیا با دوره دیگر متفاوت است و افراد باید مدارک مورد نیاز برای پذیرش هر یک از آن‌ها را به صورت جدا بررسی و تهیه کرده تا بتوانند با خیال راحت برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند.

زبان تحصیل در ایتالیا

ایتالیا هم مانند بسیاری از کشورهای جهان امکان تحصیل به ۲ زبان را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم کرده است. دانشجویان در بعضی از رشته‌ها توانایی تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی را خواهند داشت. با این حال دسترسی به رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد بسیار ساده تر خواهد بود. درصد کمی از افراد برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا را انتخاب می‌کنند و شاید دلیل اصلی آن هم، همین بحث زبان تحصیلی آن باشد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا ، به زبان ایتالیایی بسیار مشکل است ،زیرا نیاز به دانش بسیار بالایی دارد. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی به زبان ایتالیایی را داشته باشند، شانس پذیرش بیشتری خواهند داشت و از طرف دیگر فرصت کاریابی بهتری هم در اختیارشان قرار خواهد گرفت. تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. دانشجویان برای تحصیل در کشور ایتالیا، طبق درخواست دانشگاه‌ها و سفارت این کشور، مدرک B2 زبان ایتالیایی را باید دریافت کرده باشند. اما باید به این نکته اشاره داشت که دانشجویان با در اختیار داشتن این مدرک ممکن است در ایتالیا ناچار به گذراندن دوره زبان شوند یا حتی سفارت کشور ایتالیا مدرک زبان آن‌ها را تایید نکرده و درخواست دریافت ویزای آن ها با وجود در دست داشتن پذیرش از بین برود.

چگونگی پذیرش از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

از جمله مواردی که باید دانشجویان به آن دقت نمایند، دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا است. هر دانشگاه با توجه به شرایط خود نسبت به دریافت پذیرش دانشجویان مورد نیاز خود اقدام می‌کند. هرچه جایگاه علمی دانشگاه در جهان بهتر باشد، مسلما دریافت پذیرش از آن دانشگاه هم دشوار تر خواهد شد.

چه زمانی از دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانم پذیرش بگیرم؟

در هنگام دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، باید به دو تاریخ خیلی توجه داشت. اولین تاریخ مهم برای اعزام دانشجو به ایتالیا تاریخ‌های اعلام شده از طرف دانشگاه برای دریافت پذیرش است که متقاضیان در همان بازه زمانی می‌توانند برای دریافت پذیرش اقدام نمایند. شرایط کلی پذیرش در کشور ایتالیا از ابتدای ماه اسفند تا پایان فروردین است اما بعضی از دانشگاه‌ها، پذیرش خود را از مهر ماه هم شرع می‌کنند. بازه زمانی دریافت پذیرش حدود ۷۰ الی ۹۰ روز است.

می‌توان گفت تقریبا پس از ۳۰ روز ،بسته شدن دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، زمان دریافت پذیرش برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا شروع می‌شود. دانشجویان نهایتا یک ماه زمان خواهند داشت تا درخواست خود برای دریافت بورسیه تحصیلی را ارائه نمایند. این پنجره تنها یک بار در سال باز خواهد بود و در صورتی که افراد درخواست خود را ثبت نکنند، این فرصت را از دست خواهند داد. دانشجویان همچنین پس از دریافت پذیرش نهایی خود، باید در سفارت کشور ایتالیا یک نوبت دریافت کنند و درست در همان زمان به سفارت این کشور مراجعه کنند تا بتوانند ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش در ایتالیا

رزومه فرد که باید شامل موفقیت های تحصیلی و حتی غیر تحصیلی از جمله کسب مدال های ورزشی و غیره باشد.

ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به داشتن آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی

ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی

هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا application fee

مدرک زبان

توصیه نامه اساتید

انگیزه نامه که لازم است شخص دانشجو با صداقت کامل آن را بنویسد.

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا توسط سفارت‌های ایتالیا و مقامات کنسولی در کشور مبدا(اگر قصد اقدام از ایران را دارید،منظور از کشور مبدا، ایران است) یا محل اقامت دائم متقاضیان صادر می‌شود. متقاضیان مقیم در کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا می‌توانند در ایتالیا تحصیل نمایند.ویزای تحصیلی کشور ایتالیا در حقیقت حکم ورود افراد به کشور ایتالیا است و افراد تنها به کمک همین ویزا می‌توانند در کشور ایتالیا تحصیل کنند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی در ایتالیا

فرم درخواست برای ویزای دانشجویی در ایتالیا باید شامل یک عکس جدید با اندازه گذرنامه، اسناد مسافرتی معتبر و اسناد حمایتی که بسته به نوع ویزایی که دانش آموز درخواست میکند باید وجود داشته باشد. علاوه بر اینها باید موارد زیر نیز ارائه شوند:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات حمایت مالی کافی از جمله مبلغ ضروری برای سفر به ایتالیا
  • اسناد مربوط به سلامت و بهداشت
  • محل اقامت فرد برای مدت 10 روز پس از ورود به کشور ایتالیا
  • بلیت پرواز به ایتالیا
  • مدرک زبان B2 زبان ایتالیایی و معادل زبان انگلیسی
  • ۲ قطعه عکس
  • گذرنامه معتبر به علاوه کپی برابر اصل پاسپورت
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی معتبر فرد در کشور مبدا

هزینه های تحصیل در ایتالیا

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، هزینه‌های تحصیل در ایتالیا به طور کلی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. هزینه تحصیلات عالی در ایتالیا به طور متوسط بین ۸۵۰ تا ۴ هزار یورو در سال خواهد بود و با توجه به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت خواهد بود. طبیعی است که برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا باید بیشتر هزینه نمایید و اکثر آنها هزینه‌های مربوط به تحصیل را هم برای دانشجویان تبعه ایتالیا و هم برای اتباع خارجی دریافت می‌کنند.دانشگاه‌هایی مثل ترنتو، اسکولار سوپریور سنت آنا و دانشگاه پلی تکنیک میلان از گرانترین دانشگاه‌های ایتالیا و دانشگاه‌ها و موسساتی مانند دانشگاه آزاد بوزن بولزانو، کامرینو و رجیو کالابریا از ارزانترین دانشگاه‌های ایتالیا هستند.

یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا وجود بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان است ،که دانشجویان می‌توانند درخواست بورس تحصیلی نمایند. بورس تحصیلی و کمک هزینه‌ها اغلب محدود است و بعد از ارزیابی نمرات قبولی بر اساس شایستگی دانش آموزان ارائه می‌شود. نکته بسیار مهم: فقط دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ایتالیا می‌توانند از بورس‌های تحصیلی استفاده کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا در سال 2021

اشاره شد ایتالیا یکی از کشورهای ارزان قیمت جهان است و دانشجویان دارای بورسیه می توانند از امکانات بسیار زیادی استفاده کنند. دانشجویانی که کمتر از 27 سال سن داشته باشند، می توانند از بلیت وسایل حمل و نقل عمومی با تخفیف ویژه نیز استفاده کنند. بسیاری از دانشجویان می توانند از خوابگاه دانشجویی استفاده کنند و در این صورت بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی خود را کاهش خواهند داد. البته اجاره ملک رسمی در کشور ایتالیا فواید بیشتری برای دانشجویان خواهد داشت. هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان در سال 2021حدودا 650€ تا 1000€ (یورو) مطابق جدول زیر پیش بینی می شود:

باید توجه داشت اقامت در خوابگاه دانشجویی می تواند هزینه های زندگی در کشور ایتالیا را به شدت کاهش دهد.

انواع بورسیه جهت تحصیل در ایتالیا

انواع بورس های تحصیلی در ایتالیا عبارتند از:

بورس دولتی ایتالیا برای اتباع خارجی: برای اتباع خارجی که در ایتالیا تحصیل می کنند ارائه می شود.

بورسی تحصیلی DSU: بورسیه ای که با نام بورسیه استانی از آن یاد می شود و در دسترس ترین بورسیه در ایتالیا است.

بورس تحصیلی EDISU Piemonte: برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که در دوره های تمام وقت ثبت نام کرده اند.

کمک هزینه دانشگاه بولونیا برای دانشجویان خارجی: دانشگاه بولونیا گاها برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کنند.

بورس تحصیلی بوکونی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی: برای دانشجویان با وضع مالی نامناسب و رزومه تحصیلی قدرتمند به ارزش 12700€ (یورو) در سال

بورس بین المللی دانشگاه تورینو: برای دانشجویان بین المللی که در دوره های تحصیلی مهندسی و معماری تحصیل می کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان ایرانی بیشتر می توانند به اخذ بورسیه های استانی در کشور ایتالیا امید داشته باشند. این بورسیه های در استان های شمالی کشور ایتالیا ساده تر دریافت می شوند و هزینه های تحصیل دانشجویان را به صفر می رساند.

اجازه کار حین تحصیل در ایتالیا

برخی از دانشجویان برای تامین هزینه‌های تحصیل خود در هر کشوری ناچار به کار هستند. باید این نکته را اشاره داشت که دانشجویان بین المللی برای کار در کشور ایتالیا باید اجازه کار دریافت کنند تا بتوانند نهایتا تا ۲۰ ساعت در هفته در این کشور کار کنند. هیچ دانشجویی اجازه ندارد به عنوان یک فرد خود اشتغال در کشور ایتالیا فعالیت کند و تجارت خود را شروع کند و همواره باید تحت نظر یک کارفرما فعالیت کند.

همچنین توجه داشته باشید که هیچ لزومی ندارد که دانشجو هرروز هفته را کار کند و آن‌ها می‌توانند در ۲ روز آخر هفته تا سقف ۱۶ ساعت فعالیت اقتصادی داشته باشند. معمولا به دلیل حجم بالای دروس دانشجویان قادر به کار کردن در طول هفته نخواهند بود. در صورتی که دوره تحصیل دانشجویان کمتر از ۶ ماه باشد، آن‌ها قادر به کار در کشور ایتالیا نخواهند بود. هرگونه تخلف از قوانین کاری توسط دانشجویان تا سقف ۱۰۰ یورو جریمه نقدی به همراه خواهد داشت. عدم محدودیت کار، مربوط به مشاغل فرد است.

ما در این مقاله درباره تحصیل در ایتالیا با شما صحبت کردیم و راهنمای جامع آن را در اختیار شما قرار دادیم،همچنین شما همراهان همیشگی مهرآباد گشت اگر سوالی درباره ویزای تحصیلی ایتالیا،وقت سفارت ایتالیا و ... داشتید حتما با شماره ۰۲۱۸۸۸۳۳۱۲۳ با کارشناسان ما در تماس باشید و با خیال راحت تمام مراحل را به ما بسپرید.


* در حال حاضر خدمات مربوط به اخذ ویزا و وقت سفارت کشور ایتالیا توسط آژانس مهرآبادگشت کوپال انجام نمی گردد * 

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر