قبرستان وادی السلام نجف

درباره کشور عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است که دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در غرب ایران و در خاورمیانه قرار دارد. در این کشور آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم قرار دارد ،که به خاطر مرقد امامان معصوممان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شود. وجود مرقدهای امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.

ما در این مقاله قصد داریم قبرستان وادی السلام نجف که یکی از جاذبه‌های گردشگری عراق محسوب می‌شود را به شما معرفی کنیم،با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قبرستان وادی السلام در نجف

قبرستان وای السلام، یکی از قبرستان‌های تاریخی و بزرگ جهان است که در شهر نجف در کشور عراق قرار دارد.

درباره فضیلت قبرستان وادی السلام احادیثی وجود دارد،به همین خاطر این نقطه از شهر نجف در میان شیعیان از اهمیت مذهبی فراوانی برخوردار است، به همین دلیل توریستان و زائران هنگام سفر به کشور عراق حتما به قبرستان وادی السلام می‌روند و در کنار قبر انبیا و علمای قدیمی شیعه مانند هود و صالح ساعاتی را نشسته و روح و جان خود را صفا می‌دهند.

پیشینه قبرستان وادی السلام نجف

این قبرستان دارای ۱۴۸۶ هکتار مساحت می‌باشد و قدمت آن به ۱۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد البته اکنون قبر حداقل ۵ میلیون نفر از مردم نجف و عراق در این قبرستان قرار دارد که بر روی تعدادی از این قبرها بقعه و گنبدی ساخته شده است. تاریخچه وادی السلام را میتوان تا دوران ساسانیان یا اشکانیان دنبال کرد. این مکان در لیست انتظار ثبت در یونسکو قرار دارد.

قبرستان وادی السلام نجف در کجا قرار دارد؟

این قبرستان در شمال نجف و در کنار بارگاه حضرت امیرالمومنین (ع) قرار دارد و به همین دلیل این مکان گردشگری دارای اهمیت فراوانی مخصوصا بین شیعیان است ، زیرا تعدادی از زائران حرم امام علی (ع) به این قبرستان رفته و زیارت می‌کنند.

از دیگر نکات مهم درباره قبرستان وادی السلام میتوان به معماری خاص و منحصربفرد قبور آن اشاره کرد. این قبرستان از جنوب به حرم علی بن ابی‌طالب و خیابان اصلی نجف کوفه ،از شرق به جاده نجف کربلا، از شمال به منطقه حی المهندسین و غرب به دریای سابق نجف محدود می‌گردد.

 بنا به احادیثی از امیرالمومنین (ع) و امام صادق (ع) هر مومنی در هر کجا بمیرد خداوند روحش را به وادی السلام برده و در آنجا ارواح با هم صحبت می‌کنند. در حین بازدید از قبرستان وادی السلام ، ساختمان و گنبدهایی وجود دارند که ضریح کوچکی درون آنها قرار دارد که اغلب اهالی نجف و شیعیان قبرهای پاک درون آن را به حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع) نسبت می‌دهند. علاوه بر قبرهای موجود در قبرستان وادی السلام، حیاط کوچکی هم وجود دارد که در گوشه‌ی آن دو شبستان به نام‌های مقام امام صادق (ع) و مقام امام زمان (عج) در کنار هم قرار دارند.

گردشگران با رفتن به این قبرستان می‌توانند بر سر قبر بسیاری از مشاهیر دفن شده در این قبرستان مانند سید جمال الدین گلپایگانی، سید محمد باقر صدر، رئیس علی دلواری، محمدرضا تنکابنی، سید محمد باقر حکیم،سید جما الدین افجه‌ای که در این قبرستان دفن شدند، بروند و در آنجا از تمامی قبور شیعه زیارت نمایند و مشغول عبادت با خدای خود شوند.

جالب است بدانید که قبرستان وادی السلام شاید تنها قبرستان جهان است که از قبل از اسلام تا حالا مرده‌ها در آن دفن می‌شدند و در سال‌های پیش مخصوصا در سال 2003 در جنگ عراق و آمریکاه به پناهگاه بسیاری از سربازان تبدیل شده بود.

ما در این مقاله از مهرآباد گشت جاذبه مهم قبرستان وادی السلام نجف را به شما معرفی کردیم،همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی ما اگر سوالی درباره ویزای عراق،تور و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید،حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری بدون دغدغه را با ما تجربه نمایید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر