مسجد حنانه نجف

درباره کشور عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا و دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در غرب ایران و در خاورمیانه قرار دارد. در این کشور آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم ما قرار دارد ،که به دلیل مرقد امامان معصوممان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شده است. وجود مرقدهای امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.

ما در این مقاله قصد داریم مسجد حنانه نجف که یکی از جاذبه‌های پرطرفدار مذهبی عراق محسوب می‌شود را به شما معرفی کنیم،با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مسجد حنانه نجف

سفر به کشور عراق از آرزوهای خاص هر مسلمانی است  تا در فضای معنوی زیارتگاه‌ها و مکان‌های مقدس موجود آن آرام بگیرند و زیارت کنند، می‌توان گفت در این فضا زائران می‌توانند جان و دلشان را با معنویات صفا دهند و به آرامش معنوی برسند. در بین جاذبه‌های گردشگری عراق، مسجد حنانه یکی از جاذبه‌های نجف است که در بین بزرگراه کوفه و نجف قرار دارد. پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به نجف دیدن این مسجد را در الویت‌های خود قرار دهید. این مسجد در محله حنانه در شهر نجف قرار دارد که نام خود را از ناله و گریه صدای شبیه بچه شتر گرفته است.

جالب است که بدانید مسجد حنانه در پیش از اسلام بنایى ایستاده و استوانه‌ای شکل داشت که مردم نجف به آن قائم مى‏گفتند. به گفته مورخان هنگامی که حضرت امام على(ع) در نجف دفن شد، از جلوى این مسجد عبور کردند و بنای آن کمى منحنی شکل پیدا کرد، به همین خاطر این منطقه بعدها در بین مردم نجف به حنانه معروف شد.

 البته باید گفت که روایت‌های متفاوتی در رابطه با مسجد حنانه وجود دارد در این زمینه برخی افراد معتقدند که ابن زیاد در محرم سال ۶۱ هجری قمری، زمانی که قافله اهل بیت (ع) را به همراهى سر امام حسین (ع) و سرهاى دیگر شهدا به اسارت می‌برد، آنها را در این منطقه جاى داد تا شهرکوفه را براى ورود آنان آماده کند، در این زمان زمین مسجد حنانه از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زارى برداشت و صدایی شبیه به ناله بچه شتری (حنانه) که مادرش را گم کرده باشد بلند شد و برخى هم می‌گویند که اهل بیت (ع) با دیدن سرهاى شهدا سر به نوحه و زارى برداشتند و این منطقه به حنانه (ناله و نوحه کننده) معروف شد و بعدها در آن مسجدى ساخته شد که به مسجد حنانه معروف شد، برخی دیگر معتقدند این مسجد نام خود را از حنا، دیر قدیمی مسیحیان گرفته شده است.

این مکان مقدس امروزه یکی از مسجدهای پاک نجف است و یکى از ۳ مکانی است که امام صادق(ع) در آنها نماز خوانده است.

 این مسجد در  کنار منطقه‏ الثویه است که محل دفن بسیارى از خواص امیرالمومنین (ع) است که قبرهاى آنان خراب شده است. در داخل مسجد حنانه ضریح کوچکی هم وجود دارد که حتما به زیارت آن بروید. از کارهای مقدس این مسجد می‌توان به ۴ رکعت نماز، ۲ رکعت به نیت تحیت و ۲ رکعت به نیت زیارت، در این مکان اشاره کرد که فضلیت بسیاری دارد.

جاذبه‌های مذهبی نجف، دیدنی های کاظمین، سامرا، کربلا و دیگر شهرهای عراق را می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و قبل از ‏سفر، اطلاعات خود را در خصوص سفر تکمیل کنید، در خصوص چگونه ویزای عراق بگیریم؟ ،راهنمای سفر به کربلا  و توصیه‌های برای سفر به عراق می‌توانید به وبلاگ مهرآباد گشت مراجعه نمایید. ‏


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر