حرم امام حسین در کربلا

درباره عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است که دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در غرب ایران و خاورمیانه قرار دارد. در عراق آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم قرار دارد ،که به خاطر مرقد امامن معصمومان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شود. وجود مرقدهای چند تن از امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.ما در این مقاله قصد داریم حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا را به شما معرفی کنیم،با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شهر کربلا در عراق

در عراق، پیکر مطهر تعدادی از امامان شیعیان مدفون شده‌اند که اغلب قبرهای ‏این شخصیت‌ها در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین واقع شده است که هرساله توریستان فراوانی برای زیارت به این اماکن مقدس سفر می‌کنند. بوسه زدن بر تربت ‏مقدس امامان و زیارت آستان بلند مرتبه آنان از آرزوهای همه مردم شیعیان جهان است.

تاریخچه حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا عراق

‏حرم مطهر امام حسین(ع) و تعدادی از یاران او در کربلا می‌باشد، که در دهم ‏محرم سال ۶۱ هجری قمری در مقابله با سپاه عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. مرقد امام حسین(ع) اولین بار به دست مختار ثقفی بنا شد، ولی در گذر زمان به دست شیعیان و ‏دوستداران اهل بیت(ع) مخصوصا پادشاهان و حاکمان زمان مورد بازسازی قرار گرفت.

 این حرم بارها از ‏طرف مخالفانی مانند وهابیان و خلفای عباسی تخریب شد. در زمان دهمین ‏خلیفه عباسی و دشمن سرسخت خاندان علی بن ابیطالب که متوکل نام داشت، حرم امام حسین به کلی تخریب شد و صدمه بسیار ‏جدی‌ای به درگاه مقدس امام سوم شیعیان وارد گردید. آخرین حمله به حرم در سال۱۴۱۱ هجری قمری توسط ‏حکومت بعث عراق صورت گرفت که با بازسازی‌های مجدد دوباره ساخته شد. ‏در حقیقت حرم کنونی امام حسین (ع) یادگار دوره صفوی و عثمانی و قاجار است که گنبد ‏آن در دوران صفویه ساخته و سپس به دستور آقا محمدخان قاجار طلاکاری شده است. ‏

حرم امام حسین در کربلا

زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) یکی از اعمالی است که امامان شیعه بسیار به انجام آن تاکید ‏کرده‌اند. در صحن حرم امام حسین (ع) گنبدخانه‌های زیبایی را در میان خود جای داده که به آن جامع گفته می‌شود، زیرا اغلب مردم در هنگام نماز و خواندن دعا و زیارت در آنجا دور هم جمع می‌شوند و به ‏خودسازی و آرامش معنوی که دوست دارند در خود حس کنند می‌رسند .

درهای حرم امام حسین (ع)

 ده در از ‏محله‌های مختلف کربلا رو به صحن حرم امام حسین(ع) باز می‌شود که قدیمی‌ترین درب که ‏دروازه اصلی صحن است، باب القبله نام دارد.

باب الرجاء، باب قاضی ‏الحاجات، باب الشهداء، باب الکرامه، باب السلام، باب السدره، باب السلطانیه، باب رأس الحسین، باب ‏الزینبیه از دیگر درب‌های صحن به حساب می‌آیند که افراد از هر سمتی می‌توانند به سمت حرم امام حسین بروند.

 تماشای گنبد طلایی بلندی که بر فراز این آستان قرار دارد، دل‌ها را به وجد می آورد و ‏روح و جان را پاک می‌سازد. گلدسته‌ها و ایوان طلا از دور چشم‌ها را خیره  به خود می‌کند و برای عاشقان امام حسین (ع) دلربایی می‌کند.

راه رفتن در رواق‌هایی که به گنبدخانه حرم می‌رسد ،به جان صفا می‌بخشد. چهار رواق از چهار طرف حرم امام حسین شما را به سوی گنبد ‏روانه می‌شود که شامل رواق سید ابراهیم مجاب در غرب، رواق فقها در شرق، رواق حبیب بن مظاهر در ‏جنوب و رواق پادشاهان در شمال می‌شود.

ضریح نقره‌ای و چند ضلعی در زیر گنبد مرقد امام حسین(ع) ‏قرار دارد که داخل آن پیکر منزه امام سوم به همراه دو فرزندش علی اصغر و علی اکبر را دفن ‏کرده‌اند.

فضایی در سمت شرقی ضریح مطهر سیدالشهدا قرار گرفته که بسیاری از شهیدان عاشورا در آنجا ‏دفن شده‌اند. ‏
در سفر به عراق می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری و دیدنی کربلا و جاهای زیارتی آن مثل بین الحرمین، گودال قتلگاه، ‏تله زینبیه، خمیه‌گاه اما حسین (ع) و دیگر مکان‌های زیارتی کربلا دیدن نمایید تا لذت سفرتان چند برابر شود.

ما در این مقاله از مهرآباد گشت حرم امام حسین در کربلا را به شما معرفی کردیم،همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی ما اگر سوالی درباره ویزای عراق،تور و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید،حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری بدون دغدغه را با ما تجربه نمایید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر