سوغات قشم

سوغات قشم

جزیره­ ی شگفت­ انگیز و زیبای قشم سوغاتی­ ها و صنایع ­دستی رنگارنگ و متنوعی دارد که با سلایق هر گردشگری همخوانی دارد. از آن جایی که آب و هوای این جزیره گرم و خشک است محصولات حصیری بسیار کاربردی و مفید هستند. به همین خاطر صنایع دستی حصیری در این جزیره‌ی زیبا بسیار رونق دارد. حصیربافی رایج­ترین صنایع دستی استان هرمزگان است. مواد این صنعت از درخت خرما تهیه می­شود. هنرمندان جنوبی بسیار خلاق هستند و محصولاتی مانند گلدان، انواع ظروف، جانانی و دمکشی را به زیباترین صورت ممکن ساخته و در اختیار گردشگران قرار می­دهد. اگر به قشم سفر کردید حتماً از محصولات بومی آن برای خانواده و دوستان خود به ارمغان بیاورید. در ادامه شما را با برخی از مهمترین و معروف ترین ره­آوردها و سوغاتی­ های جزیره­ ی قشم آشنا می­کنیم.


صنایع گلیم بافی و رودوزی‌های سنتی

صنایع دستی مهمترین سوغات جزیره­ ی قشم است. گلیم بافی و رودوزی‌های سنتی تولیدات زنان و دختران این منطقه است و یکی از المان­ های برجسته­ ی ایم منطقه به شما می­آید. این صنعت رونق فراوانی در جزیره­ ی قشم دارد. انواع و اقسام نوارهاى تزئینى لباس (شک ‌بافى)، رودوزى و سوزن‌دوزى (خوس‌ دوزى، گلابتون ‌دوزى)، ساخت محدود عود به عنوان ساز سنتى، توربافى و گرگوربافى تنها بخشی از هنر زنان این منطقه می­ باشد. قالی بافی، گلیم بافی، نگارگری، حصیر و سبدبافی نیز از دیگر صنایع دستی جزیره­ ی قشم به حساب می­ آید.


نان تموشی و نان‌های محلی

بیشتر از ۲۰ نوع نان محلی در جزیره­ ی قشم پخته می‌شود که معروف­ترین آن‌ها نان تموشی است.

این نان لذیذ را با سس مهیاوه یا ماهی‌آبه که از از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه درست شده، میل می­کنند. نان تموشی را سس سوراغ نیز که مخلوطی از ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج است نیز می­خورند. نان رخنه، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی نیز از نان­ های محلی دیگر جزیره­ ی قشم است.


ادویه ‌های جنوبی

ادویه ­های جنوبی در دنیا مشهور و پرآوازه هستند. اگر به جزیره­ ی قشم سفر کردید، حتماً انواع ادویه ­ها را تهیه کنید و با خود به شهرتان ببرید.


صنایع دستی دریایی

مردم عزیر قشم با پوسته‌ی حلزون‌ها، صدف‌ها، استخوان ماهی، گوش ماهی و مرجان صنایع دستی بسیار زیبایی می­سازند که در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. در سفر به این جزیره حتماً از صنایع دستی دریای آن­ها تهیه کنید.


کیک سنتی هلر

در 18 کیلومتری جزیره­ ی قشم روستایی به نام هلر است که در آن دو کارگاه شیرینی پزی و حلواپزی وجود دارد. شیرینی­ ها و نان ­های این روستا بسیار معروف و لذیذ هستند. مشهورترین آن­ها کیک هلر نام دارد که نوعی کیک اسفنجی است و از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل تهیه می‌شود. این کیک در همه­ ی شیرینی­ فروشی­ های قشم موجود است.


خرما

انواع و اقسام خرما در مرغوب­ترین حالت ممکن در جزیره­ی قشم یافت می­شود. در سفر به این جزیره­ ی به یاد ماندنی حتماً خرما تهیه کنید و با خود به خانه ببرید.


پوشاک

از آن­جایی که جزیره­ ی قشم در منطقه­ ی آزاد تجاری قرار دارد، قیمت­ اجناس در آن­جا بسیار پایین­تر از فروشگاه­ های دیگر در ایران است. پس اگر به جزیره­ ی قشم سفر کردید، تا می­توانید لباس تهیه کنید.



برای تهیه­ ی انواع سوغاتی می­توانید به بازار قدیم قشم بروید. آن­جا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا خواهید کرد. همچنین برای تهیه­ ی پوشاک و لوازم آرایشی و برقی به مراکز خرید متعدد آن جا سر بزنید. برای رزرو تور قشم و بلیط قشم با کارشناسان مهرآبادگشت تماس حاصل فرمایید.


تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر