راهنمای سفر به قشم

راهنمای سفر به قشم

جزیره‌ی قشم بزرگ­ترین جزیره ­ی ایران و خلیج فارس است که در استان هرمزگان و در تنگه ­ی هرمز قرار دارد. این جزیره یکی از مهم­ترین مکان­های گردشگری ایران در چند دهه­ ی اخیر است که روزبه­ روز بر محبوبیتش افزوده می­شود. قشم نقاط دیدنی زیادی دارد که می­توان به بازارها، غارها، تنگه ­ها، دره­ ها جنگل­ ها، دلفین ­ها، ستاره­ ها و بسیاری موارد دیگر آن اشاره کرد. این جزیره 1491 کیلومتر مربع است و از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال‌شرقی به جزیره­ی هرمز، از شرق به جزیره ­ی لارک، از جنوب به جزیره ­ی هنگام و از جنوب‌ غربی به جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی منتهی می­شود. قشم دو و نیم برابر سنگاپور و بحرین و سان‌مارینو وسعت دارد و بزرگ‌ترین جزیره‌ی غیرمستقل جهان است. در ادامه ما شما را با فرهنگ و رسوم این جزیره آشنا کرده و اطلاعات بسیار مفیدی را درباره­ی مناطق دیدنی، جاذبه ­های گردشگری، منابع طبیعی،  مراکز خرید و بازارهای جزیره ­ی قشم در اختیار شما قرار خواهیم داد. برای رزرو تور قشم با مهرآبادگشت تماس بگیرید.

بهترین زمان سفر به قشم

باوجود این که جزیره­ ی قشم جزء مناطق خشک و گرم کشور ایران به حساب می­آید، رطوبت بسیار بالایی دارد. تابستان­های قشم بسیار گرم است و دما در ماه­های مرداد و شهریور به چهل و شش درجه­ ی سانتیگراد می­رسد. اما قشم زمستان­هایی متبوع و معتدل دارد و با حداکثر دمای شانزده درجه­ ی سانتیگراد در بهمن ماه یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران به شمار می­رود. بهترین فصول برای سفر به جزیره­ ی قشم پاییز و زمستان است. اما گر تحمل گرما برای شما آسان است در بهار و حتی تابستان هم می­توانید به این جزیره­ ی زیبا سفر کنید. توجه داشته باشد که قشم در اواخر سال و تعطیلات نوروز بسیار شلوغ  و پرتردد است.

جاذبه­ های گردشگری قشم

جزیره­ ی قشم جاذبه ­های گردشگری بسیار زیادی دارد که در ادامه به بخشی از آن­ها اشاره خواهیم کرد.

دره­ ی ستارگان

در پنج کیلومتری ساجل جنوبی جزیره روستایی بهع نام برکه‌خلف قرار دارد که دره­ی ستارگان در شمال آن واقع شده است. شکل دره، پدیده­های فرسایشی آن و گردش باد در بین ستون­ها و حفره­های آن صداهایی در جزیره به­وجود می­آید که بومی­های جزیره معتقدند با تاریک شدن هوا ارواح و اجنه در روستا رفت و آمد می­کنند و شب­ها وارد روستا نمی­شوند.

غار خُربس

در پانزده کیلومتری جنوب جزیره روستایی به نام خربس وجود دارد که در ارتفاعات آن آثاری از معماری صخره­ا­ی مربوط به دوران مهرپرستی دیده می­شود که بسیار مورد توجه گردشگران علاقه­مند به آثار تاریخی و باستانی است.

گنبد نمکی نمکدان

در جنوب‌غربی جزیره گنبد 397 متری نمکی یا کوه نمکدان قرار دارد. کوه گنبد نمکی با بقایای معادن نمک باستانی و چشمه‌های آب شور یک اثر تاریخی طبیعی دیدنی با امکانات آموزشی و تفریحی برای گردشگران جزیره­ی قشم است.

قلعه­ ی پرتغالی­ ها

دژ پرتغالی­ها که وظیفه­ی پشتیبانی از قلعه­ی هرمز را بر عهده داشته به توپ­های بزرگی مجهز شده و در بدو ورود به جزیره­ی قشم می­توانید از آن دیدن کنید.

ژئوپارک قشم

اولین ژئوپارک خاورمیانه، ژئوپارک قشم است که به عضوت شبکه­س جهانی ژئوپارک­های تحت حمایت یونسکو درآمده است و هر ساله از گردشگران بسیار زیادی پذیرایی می­کند.

پارک کروکدیل­ها

پارک کروکدیل نوپک قشم اولین و بزرگ­ترین پارک کروکودیل در خاور میانه است. این مجموعه‌ی امن بسیار مورد توجه گردشگران علاقه­ مند به حیات­وحش می­باشد و شامل دویست سر کروکودیل و تعداد حیوان دیگر است.

از دیگر جاذبه­ های گردشگری جزیره­ی قشم می­توان به چاه ­ها، چشمه­ ها، دره­ها و غارهای متنوع و جذاب آن اشاره کرد.


مراکز خرید قشم

از جذاب­ترین بخش­های سفر به جزیره­ی قشم، قسمت خرید آن است. تنوع کالا در قشم بسیار بالا است و به دلیل این­که جزء مناطق آزاد محسوب می­شود، اجناسی بسیار ارزان دارد. در جزیره­ی قشم مراکز خرید فراوانی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن­ها اشاره خواهیم کرد.

  • مرکز خرید سینتی­سنتر 1
  • مرکز خرید سینتی­سنتر 2
  • بازار درگهان قشم
  • بازار قدیم قشم
  • مجتمع تجاری سیمرغ
  • بازار پردیس
  • مرکز خرید مرجان
  • مرکز خرید فردوسی
  • مرکز خرید خلیج فارس

سوغات قشم

جزیره­ ی شگفت ­انگیز و زیبای قشم سوغاتی­ها و صنایع ­دستی رنگارنگ و متنوعی دارد که با سلایق هر گردشگری همخوانی دارد. در ادامه شما را با برخی از آن­ها آشنا می­کنیم.

  • فرش و گلیم
  • لباس­های محلی
  • ادویه­ی مرغوب جنوب
  • صنایع دستی دریایی

جزیره­ ی زیبای قشم یکی از محبوب­ترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران به شمار می­رود. برای رزرو تورهای داخلی و ایران گردی و تور قشم با مهرآبادگشت در تماس باشید.

تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر