غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

غار علیصدر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان همدان است. طول این غار تالابی 11 کیلومتر است که 3 کیلومتر آن کشف شده و قابل بازدید است. غار علیصدر که از معدود غارهای آبی جهان است، طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان را نیز دارد.  ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا 2100 متر است و دالان‌های پیچ‌درپیچ و دهلیزهای متعددش و همچنین وجود قندیل‌های بلند در بخش‌های مختلف آن، مسیر بازدید را برای برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب کرده. غار علیصدر بیست و سومین اثر ملی ایران است و قدمت سنگ‌های آن به دوره ژوراسیک بازمی‌گردد. این غار در 70 کیلومتری شمال غرب همدان قرار دارد. غار علیصدر دارای دو مسیر خشک و آبی است. گردشگران پس از پله‌نوردی و بازدید از فضای ورودی غار به جلیقه‌ی نجات مجهز شده و با یک راهنما سوار قایق می‌شوند. جذابیت سنگ‌ها و فضاهای متفاوت غار علیصدر به حدی زیاد است که تور زمینی همدان و تور غار علیصدر همیشه از شلوغ‌ترین تورهای مسافرتی آژانس‌های داخلی است.


بهترین فصل برای سفر به غار علیصدر همدان

از آن جایی که همدان دارای آب و هوایی کوهستانی است و زمستان‌های بسیار سرد و پربرف دارد، بهترین فصول برای بازدید از غار علیصدر فصل‌های بهار و تابستان است. بیشترین تورهای مسافرتی و گردشگران داخلی و خارجی از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور از غار علیصدر دیدن می‌کنند. لازم به گفتن است دمای هوای غار در تمام طول سال ثابت و حدود 20 درجه‌ی سانتیگراد است. بنابراین مسافران برای سفر به غار علیصدر و همدان باید دمای شهر را در نظربگیرند.


اسکان و اقامت در سفر به غار علیصدر

از آن‌جایی که منطقه‌ی غار علیصدر منطقه‌ای حفاظت شده است، اسکان به صورت کمپینگ و چادر زدن در حوالی آن آسان است. علاوه بر این در حوالی غار علیصدر آلاچیق‌های فراوان چوبی، سرویس بهداشتی، پارکینگ نمازخانه، شهربازی و بازارچه‌ی صنایع دستی وجود دارد که که اقامت و اسکان را برای گردشگران و تورهای زمینی میسر می‌کند. در ضمتن هتل‌ها، سوییت‌ها و ویلاهای متنوعی در اطراف غار علیصدر قرار دارد که هر گردشگری مطابق سلیقه‌ی خود امکان اسکان در آن‌ها را دارا است.

ساعت بازدید از غار علیصدر

زمان بازدید از غار تاریخی علیصدر در نیمه‌ی اول سال 8 صبح تا 6 بعدازظهر و در نیمه‌ی دوم سال از 8 صبح تا 3 بعدازظهر است.


مسیرهای دسترسی به غار تاریخی علیصدر

غار علیصدر در روستای علیصدر شعهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار گرفته و تقریباً یک ساعت با شهر فاصله دارد. تورهای زمینی و گردشگران می‌توانند یکی از سه مسیر زیر استفاده کنند.

  • مسیر شماره‌ی یک: همدان ـ شهر کبودرآهنگ ـ سه‌راهی نوژه ـ روستای علیصدر ـ غار علیصدر
  • مسیر شماره‌ی دو: همدان ـ لاریجن ـ بیجار ـ غار علیصدر
  • مسیر شماره‌ی سه: همدان ـ صالح‌آباد ـ غار علیصدر


در ادامه فهرستی از نکات مهمی که گردشگران و تورهای گردشگری باید در مورد غار علیصدر بدانند را عنوان خواهیم کرد.

  • ظرفیت هر قایق گردشگری 8 تا 10 نفر است.
  • بازدید از آن تقریباً به دو ساعت زمان نیاز دارد.
  • کشیدن سیگار در غار علیصدر ممنوع است.
  • گرفتن عکس با فلش در داخل غار ممنوع است.
  • در غار علیصدر موبایل آنتن نمی‌دهد
  • آب دریاچه‌ی موجود در این غار سرشار از املاح معدنی است، بنابراین قابل آشامیدن نبوده و هیچ جانور زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند.
  • با اینکه این غار در زیر سطح زمین قرار دارد، اما فاقد هرگونه گاز سمی بوده و هیچ مشکلی برای نفس کشیدن افراد به وجود نخواهد آورد.




هنگام بازدید از غار علیصدر، حتماً از سوغات همدان برای خانواده و دوستانتان چیزی تهیه کنید. برای رزرو تورهای داخلی و ایرانگردی، تور همدان و تور زمینی همدان با مهرآباد گشت در تماس باشید.


تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر