جاهای دیدنی همدان

همدان

همدان ، پایتخت تمدن ایران ، با نام های هگمتانه ، اکباتان و ... از  کهن ترین شهر های ایران و جهان است و قدمت آن به زمان حکومت مادها برمی گردد.همدان مرکز استان همدان است و ملایر ، نهاوند و تویسرکان دیگر شهرهای مهم این استان هستند. جاذبه های تاریخی و طبیعی همدان بی شمارند و ما قصد دارید جاهای دیدنی همدان را مرور کنیم.

جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از معرف ترین غارهای ایران و طولانی ترین غار آبی در جهان ، معمولا اولین مقصد گدشگران در سفر به همدان است.این غار در شهرستان کبودر آهنگ در 75 کیلومتری شهر همدان قرار دارد.

غار علیصدر

آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه پزشک و شاعر و عارف بزرگ ایرانی شیخ الرئیس ابوعلی سینا در این مکان قرار داد. آرامگاه بوعلی سینا از آثار تاریخی همدان است که به دو سبک اسلامی و باستانی ساخته شده است.نمای کلی آرامگاه از گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس الهام گرفته شده است. اطراف آرامگاه را درختان کهنسال چنار، آب نماهای زیبا و حوض و فضای سبز فراگرفته است. تالارهای جنوبی آرامگاه  به موزه تبدیل شده است و مجموعه ی کتب خطی ابوعلی سینا هم در آنجا نگهداری می شود.

آرامگاه بوعلی سینا

باغ ایرانی همدان

باغ ایرانی یا باغ حکمتی همدان یکی از باغ های همدان با مناظر بسیار زیبا و دیدنی است و دارای گیاهان بومی همدان است که در هر چهار فصل سال طراوت و زیبایی خاصی را به باغ میدهند.یکی دیگر از جذابیت های باغ ایرانی، آبنماها و نورپردازی های آن است.

دره مراد بیگ

دره مرادبیگ ، عمیق ترین دره الوند و حدود 5 کیلومتری همدان قرار دارد. این دره در یک منطقه بکر ، بزرگترین دره در الوند است. با آب شدن برف ها در این منطقه ، چشمه های فراوان و سرسبزی و طراوت لذت بخشی را شاهد خواهید بود.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه شاعر و عارف بزرگ  باباطاهر عریان در این مکان قرار دارد. این آرامگاه با شکوه بر روی یک تپه هشت ضلعی در شمال غرب همدان ساخته شده است.گنبد فیروزه ای و کاشی کاری های جلوه های زیبایی به آرامگاه  داده است. دوبیتی های زیبای این شاعر گرانقدر در اطراف آرامگاه حک شده است.

آرامگاه باباطاهر

دشت میشان همدان

دشت میشان با مساحتی در حدود یک هکتار در محدوده ی  قله الوند قرار دارد . سرسبزی و زیبایی های طبیعی و آب و هوای دلچسب این دشت  برای گردشگران و بخصوص علاقمندان به کوهنوردی بسیار لذت بخش است. 

سراب گاماسیاب همدان

سراب گاماسیاب مجموعه ای از چشمه هاست که آب رودخانه های زیادی را تأمین می کند.آب این چشمه ها از یخچالهای طبیعی سرازیر میود.محدوده ی این چشمه سار بسیار زیباست وو یکی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی همدان است.

دهکده گنج‌نامه همدان

دهکده ای از دیدنی های طبیعی و تاریخی و مکانی دارای امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران؛تله کابین ، بانجی جامپینگ و ... از تفریحات هیجان انگیز بر فراز دامنه های الوند است.

گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان

یکی از معروفترین جاذبه های دیدنی همدان آبشار گنجنامه همدان است . طول این آبشار 12 متر است و در همه فصل ها جاری ست.این آبشار در دامنه کوه الوند قرار دارد . وجود صخره های مناسب صخره نوردی ، ورزشکاران زیادی را به این منطقه می کشاند.

آبشار گنجنامه همدان

غار آکواریوم گنجنامه

در مجموعه گنجنامه ، غار آکواریوم گنجنامه از جاهای دیدنی به نام همدان است ، این غار مصنوعی تا حدی شبیه به غار علیصدر ساخته شده است .غار آکواریوم در دهکده توریستی گنجنامه و در قسمت شرقی آن قرار دارد.

تپه هگمتانه همدان

هگمتانه یا اکباتان در روزگاران قدیم پایتخت پادشاهان ماد و هخامنشیان بوده است. این تپه در شمال همدان شهری زیزمینی سه هزار ساله را در خود جا داده است. کلیسای گریگوری استپان یا استفان یکی از دیدنی های تپه هگمتانه است که در در ضلع شرقی  و انتهای محوطه آن قرار دارد.

تپه هگمتانه

میدان امام همدان

میدانی در مرکز شهر همدان که به تمام همدان مسیر های مستقیمی دارد. دوازده گنبد در اطراف این میدان قار داردکه با گچ بری های زیبا یکی از جاهای دیدنی همدان است. این میدان در تپه هگمتانه واقع شده است.

تپه های عباس آباد همدان

تپه های عباس آباد از ارتفاعات همدان که به آن نقاره خانه هم می گفتند، از مکان های دیدنی همدان است. دره ی عباس آباد و منظره ی شهر همدان از این تپه قابل ماهده اند. از جاده گنجنامه هم منیتوان به این تپه دسترسی داشت.

عباس آباد همدان

جاهای دیدنی همدان بسیارند در ادامه نام چند مکان دیدنی همدان را میتوانید ببینید:

  • روستای ورکانه همدان

  • موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان

  • پارک مینی ورد همدان

  • حمام حاج آقا تراب همدان

  • آرامگاه رضی الدین آرتیمانی

  • سراب گیان همدان

  • خانه لطفعلیان همدان

  • دهکده واریان همدان

  • سراب ملوسان همدان

  • سد اکباتان همدان

  • روستای سیمین ابرو همدان

  • تالاب آبشینه همدان

  • کلیسای گریگوری استفان همدان

  • تخت نادر همدان

  • پیست اسکی تاریک دره همدان

تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر