غار کرفتو کردستان

غار کرفتو کردستان

غار کرفتو در 7 کیلومتری شمال غرب دیواندره و 90 کیلومتری شهرستان سقز واقع شده است. این غار یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین غارهای استان کردستان است. مسیر رسیدن به غار کرفتو پله‌ای است و برای رسیدن به آن باید 180 پله را طی کنید. این غار، یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته‌است. بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد. کرفتو در  ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در ادامه به معرفی مهمترین ویژگی‌های غار کرفتو می‌پردازیم. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.


ویژگی‌های غار کرفتو

غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده‌است. کتیبه‌ای یونانی بر سردر یکی از اتاق‌های طبقه سوم این غار وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده‌است. در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده‌ است. با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده، در دوران میان‌زیستی کرفتو در زیر آب بوده‌ است و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده ‌است. در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. غار چهار طبقه دارد و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتا‌ق‌ها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.


امکانات رفاهی غار کرفتو

غار کرفتو در اواخر دغهه‌ی 70 به امکاناتی رفاهی مجهز شد تا گردشگران داخلی و خارجی و تورهای گردشگری با خیالی راحت به این منطقه سفر کنند.  سامان‌دهی محوطه بیرون غار، پله‌سازی، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی و برق‌کشی از امکانات رفاهی غار کرفتو است.


بهترین زمان سفر به غار کرفتو

غار کرفتو در موقعیتی قرار گرفته که به طـور کـلـی بادگـیـر نبوده و در زمـسـتان دامـنـه‌ی جـنـوبـی را نـمـی‌پـوشـانـد. در حـالـی که 500 مـتـر دورتـر و در جـنـوب‌ خاوری، غار بادگـیـر بـوده و بـرف آن را کاملاً مـی‌پـوشـانـد. به همین دلیل است که در زمـسـتان‌ها و هـنگام سـرما درون غار گـرم و در تابـسـتان به لحاظ کـوران باد غار خـنک می‌باشـد. این موقعیت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد غار کرفتو است و سفر به آن را در هر فصلی از سال ممکن می‌کند.


غار کرفتو  یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان و غرب کشور ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر