تور سنندج مریوان اورامانات

تورسنندج، مریوان، اورامانات

کردستان، بهشت غرب ایران است. سفر به استان کردستان شما را به سرزمین طبیعت، فرهنگ و تاریخ خواهد برد. این استان زیبا و خوش آب و هوا در دامنه ها و دشت های پراکنده سلسله کوه های زاگرس میانی قرار گرفته است. استان کردستان از شمال به استان های زنجان و آذربایجان غربی، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است. استان کردستان بخشی از سرزمینی است که تحت حکومت مادها اداره می شده است. زیبایی های طبیعی کردستان و تاریخ غنی آن، این استان را به یکی از بهترین مقاصد تورهای داخلی تبدیل کرده است. تجربه ای بی نظیر از دیدن جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی.

تور کردستان سنندج مریوان اورامانات یکی از بهترین مسیرهای گردشگری در این استان است که می تواند حداکثر فرصت برای دیدار از بخش های مختلف این منطقه را فراهم آورد. اورامانات به منطقه ای بزرگ از کردستان و کرمانشاه و بخشی از عراق گفته می شود که فرهنگ و طبعیت خاص خود را دارد و بخش مهمی از آن در سروآباد و نزدیکی مریوان و سنندج است.

سنندج، محفل معماری و طبیعت

سنندج مرکز استان با صفای کردستان، شهری توریستی با جاذبه های فراوان است که هرساله گردشگران زیادی را به دیدن جاذبه های خود دعوت می کند. شهر سنندج شهری کهن و تاریخی به شمار می رود بناهای تاریخی و خانه های قدیمی نظیر عمارت وکیل الملک سنندج،عمارت آصف (خانه کرد) موزه سنندج (عمارت سالار سعید) و مسجد جامع سنندج را در خود دارد که شیفتگان معماری و تاریخ را به خود می خواند. در کنار این آثار تاریخی می توانید از جاذبه های طبیعی این شهر نیز لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به سنندج

شهر سنندج شهری با آب و هوای سرد و نیمه خشک است که در فصل های بهار و تابستان هوایی معتدل دارد. در فصل پاییز هم تا اواسط ماه مهر سرمای هوای شهر آزار دهنده نیست. اگر می خواهید هوای مطبوع و خنک را تجربه کنید اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای سفر به شهر سنندج است. این شهر در فصل گرما نیز به دلیل آب و هوای مطلوب خود، از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می رود.

دیدنی های سنندج

سنندج را می توان محفل معماری و طبیعت دانست. مقصدی که نه تنها در محلات تاریخی خود شما را به دیدن بناهای تاریخی بی نظیرش دعوت می کند بلکه در دل طبیعت خود نیز شما را به دیدن مناظر بی بدیل و چشم اندازهای زیبا فرا می خواند. از میان بناهای تاریخی و خانه های قدیمی سنندج می توان به عمارت وکیل الملک سنندج، عمارت آصف، عمارت سالار سعید، مسجد جامع سنندج، حمام خان سنندج و عمارت خسرو آباد اشاره کرد.

عمارت وکیل الملک یکی از بناهای متعلق به دوران زندیه است که با سقف های شیروانی با طرح کلاه فرنگی، ستون های سنگی زیبا و اروسی های پرکار و آجرکاری های زیبا جلوه ای از معماری ایرانی را پیش چشم بازدید کننده قرار می دهد. عمارت وکیل الملک در خیابان کشاورز واقع شده است.

عمارت آصف یا خانه آصف وزیری از جمله قدیمی ترین بناهای شهر سنندج است. این عمارت اکنون به عنوان موزه مردم شناسی مناطق کردنشین یا خانه کرد استفاده می شود و در خود بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ اقوام کرد را جای داده است.

اگر به موزه گردی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ علاقه مندید عمارت سالار سعید نیز برای شما مناسب است. این عمارت که اکنون محل موزه سنندج است در مرکز شهر سنندج در خیابان امام خمینی واقع شده و دارای دو بخش موزه  باستان شناسی و موزه مردم شناسی است.

برای قدم زدن از میان تاریخ به دل طبیعت می توانید پس از بازدید از عمارت ها و بناهای تاریخی شهر سنندج به سراغ چشم اندازهای طبیعی این شهر بروید. پارک تفریحی آبیدر سنندج یکی از مهم ترین و محبوب ترین تفرجگاه های طبیعی این شهر است که با قرار گرفتن در میان کوه های آبیدر جلوه ی بی نظیری از طبیعت سنندج را پیش چشم شما خواهد آورد.

 

مریوان

شهر مریوان را می توان به جرات شهر چشم اندازهای بی نظیر دانست. مریوان یکی از شهرهای مرز غربی ایران در استان کردستان است که در نزدیکی دریاچه شگفت انگیز زریوار (زریبار) و در فاصله 125 کیلومتری از شهر سنندج قرار گرفته است. طبیعت بکر، آب و هوای مطلوب و چشم انداز کوهستانی زیبا این شهر را به بهشت گمشده غرب ایران معروف کرده است. این شهر به واسطه واقع شدن در مرز مشترک ایران با عراق و به واسطه واردات و صادرات از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است. از همین طریق بازارهای مرزی این شهر شکل گرفته است که خود یکی از جاذبه های دیدنی این شهر به ویژه برای عاشقان خرید است.

 دیدنی های مریوان

دریاچه زریوار (زریبار) یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی شهرستان مریوان است که با لقب بزرگترین دریاچه ی آب شیرین غرب کشور شناخته می شود. این دریاچه زیبا زیستگاه انواع آبزیان، گیاهان و پرندگان است که ارزش طبیعی این دریاچه را چندین برابر می کند. جنگل های زیبا و انبوهی که دریاچه زریوار را احاطه کرده اند، منظره ای بی بدیل را ساخته اند که باعث شده است دریاچه زریوار ب یکی از پر مخاطب ترین مقاصد گردشگری غرب کشور به شمار آید.

آبشار گویله از دیگر دیدنی های مریوان است. آبشار گویله یکی از زیباترین و دیدنی ترین نقاط مریوان است. اگر آماده کوهنوردی و جنگل نوردی هستید از این آبشار شگفت انگیز دیدن کنید. لازم به ذکر است که فصل بهار بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

غار کونا شم شم در نزدیکی روستای تراق تپه و در منطقه کوه چهل چشمه از دیگر شگفتی های طبیعت مریوان است. شم شم در زبان کردی به معنای سوراخ و حفره ای است که در آن خفاش لانه کند. این غار از سنگ های آهکی ساخته شده و دارای سه دهانه است. غار کونا شم شم علاوه بر زیبایی طبیعی دارای قدمت تاریخی نیز هست. سفالینه های به دست آمده از این غار نشان می دهد که در دوره ای محل سکونتگاه مردمان بوده است به گونه ای که حتی اکنون نیز می توانید در داخل غار نقاشی های باستانی را تماشا کنید.

اما جاذبه های گردشگری مریوان به جاذبه های طبیعی آن خلاصه نمی شود. مریوان به واسطه قرار گرفتن در مرز ایران و عراق از رونق اقتصادی خوبی نیز برخوردار است. مریوان دارای بازارهای متعددی است که از میان آن ها می توان بازار مرزی، بازار ارومی‌ها، بازارچه‌ی باشماق را نام برد. در این بازارها می توانید انواع کالاهای داخلی و خارجی را با تنوع زیاد و قیمت های مناسب پیدا کنید. اگر به صنایع دستی و کالاهای بومی علاقه مندید بازارچه باشماق بهترین گزینه است. در این بازار می توانید کفش گیوه ی محلی کردستان را در رنگ ها و طرح های متنوع پیدا کنید.

اورامانات

اورامانات به منطقه ای کوهستانی در غرب ایران و شرق عراق اطلاق می شود که ساکنان آن به گویش هورامی سخن می گویند. این منطقه دارای منظره هایی بسیار زیبا و بکر است. بخش بزرگی از منطقه اورامان از کوه های بلند و پربرف ساخته شده است و در ارتفاعات پایین تر و دامنه این کوه ها جنگل های متراکم و کم و بیش وسیعی است که جلوه ی بی نظیر این منطقه را شکل داده است.

معماری اورامانات با کوهستان هایی که بستر آن است انطباق یافته و خانه ها در روستاهای این منطقه عموما به صورت پلکانی ساخته شده است. بخشی از منطقه بی نظیر اورامانات، اورامان تخت است. مردم این منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیت ویژه ای داشته است و به همین علت از آن به عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان اسم می برند. معماری بی نظیر و خاص روستا از نظر معماری، چشمه های آب و مراسم  و آداب و رسوم ویژه این منطقه آن را به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

در کنار این زیبایی های طبیعی، باید از یک زیبایی انسان ساخت نیز نام برد: روستای اورامان یا اورامانات تخت.

روستای اورامان تخت یکی از روستاهای با معماری پلکانی ایران است که در بستر کوه های زاگرس و در مسیر رودخانه سیروان در مریوان استان کردستان قرار گرفته است. روستای اورامان در جنوب مریوان واقع شده است.آب و هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل است و با ویژگی های منحصر به فرد خود هرسال پذیرای بازدیدکنندگان بسیار است.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر