دبی یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری


دبی

دبی یکی از شهرهای امارات متحد عربی است که در سواحل خلیج فارس واقع شده است. این شهر با ابوظبی از جنوب، با شارجه از شمال و با عمان از جنوب شرقی هم مرز می باشد. دبی در جنوب کشور ایران قرار گرفته و بزرگترین شهر امارات است. مساحت این شهر 4110 کیلومتر مربع بوده و درست در صحرای عرب قرار دارد. این صحرای شنی به سمت رشته کوه های حجر غربی که در کنار مرز دبی با عمان و حتا واقع شده است، راه دارد. شهر دبی هیچ رودخانه یا آبادی طبیعی ندارد ولی یک خلیج طبیعی کوچک به نام خور دبی دارد که به اندازه کافی عمیق است که کشتی های بزرگ بتوانند از آن عبور کنند. خور دبی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و این شهر را به دو قسمت دیرا و بر دبی تقسیم می کند. سه پل از روی خور و یک تونل به نام نفق الشندقه که از زیر آب می گذرد این دو قسمت را به هم مربوط می کنند. قسمت دیرا توسط شهر امیر نشین شارجه در شرق و شهر اَل عوير در جنوب احاطه شده است و فرودگاه بین المللی دبی نیز در جنوب این قسمت قرار دارد، درحالیکه پالم دیرا در قسمت شمالی دیرا و خلیج فارس واقع شده است. همچنین بندر راشید، جبل علی، برج العرب، پالم جمیرا و مناطق تجاری مانند بیزینس بی در قسمت غربی خور یعنی بر دبی هستند. جاده شیخ زاید با آسمان خراش های مجللش نیز در این قسمت است.

 اگرچه در دبی و کل کشور امارات زبان انگلیسی به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود، اما زبان عربی زبان رسمی دبی و این کشور است.اسلام دین رسمی کشور امارات است.واحد پول دبی درهم است.

آب و هوا

دبی آب و هوای گرم کویری دارد. در تابستان ها شهر دبی بسیار گرم، بادی و شرجی است. در گرمترین ماه سال یعنی ماه آگوست، میانگین بیشترین دما در حدود 41 درجه سانتیگراد و کمترین درجه دما در شب ها 30 درجه سانتیگراد می باشد. اغلب روزها در طول سال آفتابی هستند. زمستان ها نیز گرم بوده و میانگین بیشترین دما در ماه ژانویه که سردترین ماه سال است، 24 درجه سانتیگراد و کمترین درجه دما در طول شب 14 درجه سانتیگراد می باشد. میانگین بارش نیز که در چند دهه اخیر کاهش داشته 94.3 میلی متر در هر سال است. تحمل هوا در تابستان های دبی به علت رطوبت زیاد، برای بسیاری سخت بوده و همچنین بالاترین دمای ثبت شده در این شهر 52.1 درجه سانتیگراد، در ماه ژوئیه سال 2002 می باشد.

غذا و نوشیدنی

غذاهای عربی بسیار مشهور هستند و در همه جای شهر، از اغذیه فروشی های شاورما در دیرا و الکرامَتو گرفته تا رستوران های هتل های دبی، در دسترس می باشند. غذاهای محلی بسیار تند هستند چرا که اغلب غذاهای آسیایی و خاورمیانه تند و پر ادویه می باشند، ولی نگران نباشید اگر با صرف غذاهای تند مشکل دارید حتماً چیزی برای خوردن پیدا خواهید کرد. غذاهای چینی، آسیای جنوبی و فست فود نیز بسیار محبوب بوده و به صورت گسترده ای در همه جای شهر قابل تهیه هستند. از آنجاییکه دبی یک کشور مسلمان است فروش و مصرف گوشت خوک نیز بر طبق قانون فقط برای افراد غیر مسلمانان در محل های مشخصی از سوپرمارکت ها و فرودگاه ها مجاز است، به همین دلیل مبنای اصلی غذاها را گوشت گوسفند، شتر، گوساله و مرغ تشکیل داده اند. اگر تا به حال گوشت شتر را امتحان نکرده اید در دبی اینکار را انجام دهید، چرا که غذاهایی که با گوشت شتر تهیه می شوند در این شهر بسیار رایج و محبوب هستند و از آنجاییکه در این منطقه شتر فراون است غذاهای تهیه شده با این گوشت ارزان هستند. همچنین مصرف قهوه و قلیان در دبی بسیار محبوب می باشد.


جاذبه های دیدنی در دبی

دبی، شبیه هیچ کجای دیگر دنیا نیست. شهری کاملا منحصربه‌فرد است، شهری که ادعا می‌شود سرعت رشد و پیشرفتش از هر شهر دیگری در دنیا سریع‌تر بوده است. شهری که در ۴۰ سال گذشته از بندری کوچک به باشکوه‌ترین، دیدنی‌ترین و مشهورترین مقصد گردشگری شهری دنیا تبدیل شده است. دیدنی‌ها و جاذبه‌های چنین شهر پرآوازه‌ای فراتر از حد تصور رفته و روز به روز به این تعداد افزوده می‌شودبیش از این نیازی به سخن گفتن درباره دبی و جاذبه‌هایش نیست؛ پس با ما باشید و با مواردی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر رویایی آشنا شوید.

برج خلیفه دبی

برج خلیفه ی دبی با حدود ۸۲۸ متر ارتفاع، بلندترین برج جهان است. طراح این برج «آدریان اسمیت» بود  و ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و به‌ عنوان بخشی از توسعه‌های جدید مرکز شهر دبی افتتاح شد. این ساختمان به احترام حاکم ابوظبی و رییس جمهور امارات، «خلیف بن زاید آل نهیان» نامگذاری شد. بازدیدکنندگان از برج خلیفه می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی ورودی، به یکی از دو سکوی بازدید فضای باز بروند. این سکو در طبقه‌ی صد و بیست و چهارم برج و در ارتفاع ۴۵۲ متری قرار دارد و در ۵ ژانویه‌ی سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است و زمانی که افتتاح شد، بلندترین سکوی بازدید جهان بود. هزینه‌ی ورودی از ۱۲۵ تا ۳۰۰ درهم متغیر بود و به روز و رزور آن از قبل بستگی داشت.


برج خلیفه تا زمان افتتاح7 رکورد دارد:

1.بلندترین برج جهان

2.بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست

3.دارا بودن بیشترین طبقات

4.دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان

5.بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج

6.دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده

7.دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان

 برج خلیفه از سه بخش پایینی، میانی و بالایی تشکیل شده‌است. هر کدام از این قسمت‌ها به گونه متفاوتی طراحی شده‌اند تا در برابر جریان باد و همچنین تغییرات فشار و دما رفتارهای متفاوت و آرمانی داشته باشند.

 در برج خلیفه 58 آسانسور و 8 پله برقی به طور مداوم کار حمل و نقل ساکنین به طبقات مختلف برج را انجام می‌دهند. آسانسور بار و آتش‌نشانی برج توانایی حمل 5500 کیلوگرم جرم را دارد و بلندترین آسانسور باری جهان استآسانسورهای برج قابلیت برنامه ریزی هوشمند برای مواقع تخلیه اضطراری و آتش‌سوزی را دارندچند آسانسور که به افراد نمایی از بیرون برج را می‌دهند ظرفیت 12 تا 14 نفر را دارند و با سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند.

برج العرب

از میان بلندترین هتل‌های جهان، هفت هتل در دبی قرار دارد. سومین هتل بلند اما برجسته‌ترین آن‌ها به نام «برج العرب» هتلی بسیار لوکس است و به شکل بادبان کشتی طراحی و ساخته شده است. این هتل را از هر نقطه‌ای در دبی می‌توان دید. 


برج‌العرب روی جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده است که کمی از خط ساحلی فاصله دارد. این سوپر سازه شهرتی جهانی دارد و یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. برج مورد اشاره را تام رایت، معمار آمریکایی طراحی کرده است و قرار بود به گونه‌ای طراحی شود که نماد شهر به شمار رود. ساخت این بنا در سال ۱۹۹۴ شروع شد و در سال ۱۹۹۹ به اتمام رسید. امروزه این برج، یکی از تجملی‌ترین و گران‌ترین هتل‌های جهان محسوب می‌شود که دارای امکاناتی بسیار لوکس و باکیفیت است. نمای بیرونی خلاقانه و فضای داخلی زیبای هتل، گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این ساختار باشکوه، میزبان مرتفع‌ترین زمین تنیس جهان است. این زمین ورزشی در نزدیکی بالاترین طبقه قرار دارد.مهمتر از همه، در بالای این سازه و در ارتفاع ۲۱۲ متری از سطح دریا، یک سکوی فرود هلیکوپتر با ۲۴ متر پهنا وجود دارد که امکان فرود و صعود از برج‌العرب به وسیله‌ی هلیکوپتر را ممکن می‌سازد.

برای زینت دادن نمای داخلی ساختمان، از طلا استفاده شده است.


 برج‌العرب ۲۰۲ اتاق دارد که همه‌ی آن‌ها سوئیت‌هایی دوبلکس هستند. همچنین این هتل دارای ۱۸ آسانسور، ۲۸ طبقه‌ی دوگانه و رستوران‌های بی‌نظیر است. این مجموعه دارای سوئیت‌هایی با اتاق‌های لوکس، سوئیت‌هایی با نمای پانوراما (۳۶۰ درجه)، سوئیت‌های باشگاهی، سوئیت‌های دوگانه، سوئیت‌های ریاست جمهوری و سلطنتی است. کوچک‌ترین سوئیت این هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترین آن ۷۸۰ متر مربع وسعت دارد.

 المهارا، یکی دیگر از رستوران‌های این مجموعه است که دارای یک آکواریوم دریایی بزرگ است. این آکواریوم بیش از ۱ میلیون لیتر آب درون خود نگه می‌دارد.

همچنین هتل برج‌العرب دارای سالن غذاخوری سلطنتی الایوان، رستوران آسیایی Junsui، رستوران‌های باب الیام، مجلس البهار، Sahn Eddar، سالن رقص الفلک، باغ مارینا، آمفی تئاتر Assawan و کتابخانه‌ی دیوانیا است.

بیش از ۲۸,۰۰۰ تجهیزات روشنایی در برج العرب وجود دارد.از سنگ مرمر Statuario برای ساخت دیواره‌ها و طبقات استفاده شده است. برای تزئین نمای داخلی، حدود ۴۳,۰۰۰ متر مربع از این سنگ به کار رفته است.

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه.ق (۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی) درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌است مسجد شیخ زاید به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه مسجد شیخ زاید به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.


مسجد شیخ زاید، سومین مسجد جهان از نظر مساحت، و دهمین مسجد جهان از لحاظ حجم و بزرگی است. در سال ۱۹۹۶ میلادی، بفرمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم وقت امارت ابوظبی دستور بنا این مسجد صادر شد. مسجد شیخ زاید روی تپه ای به‌ ارتفاع ۹ متر از سطح زمین بنا شده‌است. در مسجد شیخ زاید در امارات می توانید بزرگترین فرش را مشاهده کنید که به طور مخصوص به این مکان اختصاص دارد. این فرش دست باف است و هنرمند بزرگ ایرانی به نام خالقی مسئول این فرش بوده و با همکاری ۱۲۰۰ بافنده بافته شده  است این فرش که بیش تر از هفت هزار متر مربع اندازه و مساحت دارد وزنی بالغ بر ۴۷ تن دارد که معروف ترین دیدنی در این مکان محسوب می شود.

مسجد جمیرا

یکی از مکان هایی که تور های دبی روی آن بسیار زوم می کنند مسجد جمیرا در منطقه جمیرا می باشد! این مسجد هم از نظر قدمت و هم از نظر معماری و طرح و ساخت یک جاذبه جذاب به شمار می رود. معماری این مسجد از نمونه معماری های اسلامی می باشد به طوری که در آن یک گنبد بزرگ ۱۶ متری چشم همه را به خود می دوزد! مناره های حدود ۴۰ متری هم بر عظمت این بنای با شکوه افزوده است! از طرفی هم باید سراغ منبر مسجد بروید و حتما از آن دیدن کنید چرا که بسیار با شکوه می باشد. در جلو بنای مسجد از سنگ های قهوه ای مایل به صورتی برای تزیین نما استفاده شده است. جالب است که روی گنبد و مناره ها هم از اشکال زیبای هندسی تراشیده شده و زیبایی و گیرایی آن را دوچندان کرده است. این مسجد نه تنها از روبرو بلکه از نظر معماری داخلی نیز بسیار زیباست وباعث شده که مسافران حداقل یک ساعت برای دیدن آن وقت بگذارند. مسجد جمیرا چنان از اهمیت برخوردار است که نقش روی اسکناس های ۵۰۰ درهمی در امارات متحده عربی را از آن خود کرده است.


مرکز خرید ابن بطوطه مال

مرکز خرید ابن بطوطه یکی از چندین بازار بزرگ در دبی است که بیشتر از هر چیز دیگری به خاطر معماری اش در جهان شهرت دارد .این بازار بزرگ که در سال 2005 افتتاح شد ، نامش را از یک جهانگرد معروف مراکشی که در سده ی 14 میلادی می زیسته است ، به یادگار گرفته است  .ابن بطوطه مساحتی در حدود ۱،۲۰۰،۰۰۰ فوت مربع را تنها به 270 فروشگاهایش اختصاص داده در حالی که 50 رستوران و 21 سینما و تنها تئاتر IMAX در امارات متحده ی عربی را در فضای دیگری میزبانی می کند . همچنین دارای 4.500 متر مربع فضای پارکینگ است .در کل ابن بطوطه دارای مساحتی در حدود 521.000 متر مربع است و از این نظر دارای عنوان بزرگترین مرکز خرید در خاورمیانه است که بر اساس معماری 6 کشور تاریخی و باستانی دنیا ساخته شده است .کمپانی hd که وظیفه ی ساخت این مرکز خرید را به عهده داشته و امروز هم مالکیت آن را در دست دارد , Nakheel Properties نام دارد .زمانی که می خواهید به این مرکز خرید بروید باید از گیت ابن بطوطه که یک هتل بسیار لوکس در دبی است ، عبور کنید . این هتل هم از نظر معماری ، خاص و جالب توجه است . در سفر بعدی به دبی حتما در این هتل اقامت خواهیم کرد . همان طور که اشاره شد نام این مرکز خرید از نام یک مراکشی با نام ابن بطوطه گرفته شده است . ابن بطوطه چیزی در حدود ۲۹ سال از زندگی اش در سفر به شهر ها و کشورهای مختلف در قاره ه ی آسیا و خاورمیانه کرد .

این مرکز خرید مصداق واقعی  است از سفر ها و ماجرا جویی های این جهانگرد

ابن بطوطه در ۶ بخش مختلف و بر اساس معماری ۶ کشور باستانی دنیا ساخته شده است ، یعنی :

ایران

چین

شبه قاره هند

مصر

تونس

اندلس

هر کدام از این قسمت ها از به صورت مجزا طراحی و پیاده سازی شده است و کاملا با حال و هوا و معماری کشورش در قرن ۱۴ میلادی هم خوانی دارد .

همچنین در هر کدام از این قسمت ها می توانید از رستوران های مخصوص آن نیز استفاده کنید که غذاهای کاملا سنتی و محلی آن شهر را سرو می کنند .



مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر