جاهای دیدنی گیلان

استان گیلان واقع در شمال ایران، یکی از مقصد‌های همیشگی گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. موقعیت جغرافیایی این استان جنگل، کوه، دریا، دریاچه و تالاب را یکجا در اختیار گردشگران می‌گذارد. جاهای دیدنی گیلان بسیار زیاد است. در ادامه 5 جای دیدنی در این استان را معرفی خواهیم کرد.

خانه‌ی میرزا کوچک‌خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه‌ی میرزا کوچک‌خان جنگلی یکی از خانه‌های مشاهیر ایران است که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان محسوب می‌شود. این خانه موزه در مرکز شهر و در محله‌ی استادسرا بنا شده است. البته آنچه امروزه از خانه‌ی میرزا کوچک‌خان باقی مانده است، قسمتی کوچکی از کل خانه است که در طی سال‌ها خرید و فروش بین افراد مختلف، تنها این قسمت از خانه باقی مانده که به همت شهرداری استان گیلان در سال 1380 خریداری و در سال 1381 به سبک خانه‌ها‌ی بومی استان گیلان بازسازی شد. این خانه به مساحت ۳۰۰ متر مربع، شامل ۲ طبقه، چهار اتاق در هر طبقه و یک ایوان بزرگ است.

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و جمعه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر می‌توانید از خانه موزه‌ی میرزا کوچک‌خان جنگلی بازدید کنید.

قلعه رودخان


قلعه رودخان

قلعه رودخان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان قلعه رودخان است، که علاوه بر زیبایی‌های یک بنای تاریخی می‌توانید از طبیعت حیرت‌انگیزی که قلعه در آن بنا شده است نیز لذت ببرید. این قلعه که با نام‌های «قلعه‌ی حسامی» و «قلعه‌ی هزار پله» نیز شناخته می‌شود، متعلق به دوره‌ی امپراتوری ساسانی است که در ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان ساخته شده است. مساحت آن 2.6 هکتار است. این قلعه دارای 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر است. میان قلعه و گودترین محل آن چشمه‌ای نیز وجود دارد. این قلعه‌ی تاریخی به دلیل ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی‌اش، در 30 مرداد 1354 شمسی در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شد.

ماسوله

ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان روستای معروف ماسوله است. این روستای پله‌کانی که در منطقه‌ای سرسبز با هوای مه‌آلود واقع شده‌است در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی ثبت شد. ماسوله با کوهستان‌های بلند، جنگل و ییلاق‌های سرسبز، یکی از جذاب‌ترین مناطقی که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر قدم زدن در این روستای پلکانی زیبا، دیدن و خریدن صنایع دستی و شیرینی‌های خوشمزه‌ی محلی آن‌، می‌توانید برای رسیدن به قله‌ی شاه معلم، که با ارتفاع 3050 متر بلندترین نقطه‌ی استان گیلان است، از مناظر زیبا و بسیار سرسبز مسیر لذت ببرید. دو هتل در داخل ماسوله و چندین هتل در جاده‌ی منتهی به آن از گردشگران ایرانی و خارجی پذیرایی می‌کنند،  همچنین تعداد زیادی مهمانخانه و خانه‌ی اجاره‌ای نیز برای اقامت وجود دارد.

آبشار ویسادار



آبشار ویسادار

آبشار ویسادار

آبشار زیبای ویسادار واقع در شهر پره‌سر در نزدیکی رضوان‌شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است. برای رسیدن به آبشار باید 20 دقیقه در جاده‌ای پوشیده از درخت‌های سربه فلک کشیده در دل جنگل، پیاده‌روی کنید. آبشار از ارتفاع ۱۵ متری به داخل یک حوضچه‌ می‌ریزد. عمق این حوضچه به گونه‌ای است که با خیال آسوده می‌توانید در آن آبتنی کنید. از آنجایی که آبشار ویسادار کمی پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد، با بالا رفتن از چند پله‌ی کنار آبشار، می‌توانید به بالای آن برسید و شکوه آبشار را از بالا نیز ببینید و عکس‌های زیبا بگیرید. درخت‌های قدیمی‌ با ریشه‌هایی که از دل زمین بیرون آمده‌اند نیز از دیگر زیبایی‌های منطقه‌ای ست که آبشار ویسادار در آن واقع شده است.

جاده‌ اسالم به خلخال


جنگل اسالم

انتخاب جاده‌ی اسالم به خلخال مصداق بارز «مقصود مقصد نیست» است. این جاده‌ی زیبا و حیرت‌انگیز به قدری به خودی خود جذاب است که حتی رانندگی، پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری در آن می‌تواند هدف یک گردشگر باشد. جاده‌ای که جنگل، دشت، آبشار و دریاچه را با هم دارد. این جاده‌ی رویایی به طول ۷۰ کیلومتر، از شهر اسالم در استان گیلان شروع شده و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان ختم می‌شود.

اسالم


جاده‌ی اسالم به خلخال به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ خاصش در همه‌ی فصل‌های سال، هوای خنک و مطبوعی دارد و رطوبت و مه در سراسر جاده به زیبایی‌های آن اضافه می‌کند. این جاده‌ی دیدنی گیلان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، انتخاب خوبی برای سفر‌های تابستانی است، زیرا هوای منطقه حتی در تابستان نیز سرد است.

در دشت‌های سرسبز آن هر از گاهی می‌توانید تاخت و تاز اسب‌های آزاد و گله‌های گاو و گوسفند را ببینید. علاوه بر طبیعت، دیدن روستا‌هایی در طول مسیر، مناطق عشایرنشین، کلبه‌های کوچک پراکنده در دشت‌ها و کندوهای عسل بسیار لذتبخش است.


از دیدنی‌های دیگر جاده اسالم به خلخال دریاچه‌ی زیبای «نئور» و چشمه‌ی آب گرم «گیوی» است. دریاچه‌ی نئور در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان «غرو» قرار دارد. چشمه‌ی آب گرم گیوی نیز در نزدیکی خلخال است.


علاوه بر زیبایی‌های طبیعت در سراسر این جاده می‌توانید از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی، کباب چنجه، عسل طبیعی، کره‌ی محلی، نان و لبنیات نیز لذت ببرید.

تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر