بورسیه تحصیلی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی در ایتالیا یکی از جذابیت‌های تحصیل در این کشور است که متقاضیان در مقطع‌های تحصیلی متفاوت می‌توانند بورس شوند.ما در این مقاله از مهرآباد گشت قصد داریم درباره انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا و چگونگی دریافت آن با شما عزیزان صحبت کنیم.

وزارت امور خارجه ایتالیا و همکاری بین المللی سالیانه تعداد زیادی از بورس تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی اختصاص می‌­دهد. در کنار بورس تحصیلی افراد می‌توانند کمک هزینه زندگی نیز در ایتالیا را دریافت نمایند. برای دریافت این بورسیه و کمک هزینه تحصیلی افراد باید شرایط لازم را داشته باشند.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا مربوط به یک مقطع خاص نمی‌باشد و این مورد یکی از مزایای ویژه بورسیه تحصیلی در این کشور است،به این صورت است که تمام متقاضیان امکان استفاده از این فرصت را دارند.در این کشور بورسیه‌های تحصیلی متفاوتی وجود دارد و دریافت هر کدام از این بورسیه‌ها دارای شرایط خاصی است که ما در این مقاله به تک تک آنها اشاره می‌کینم.

تحصیل در ایتالیا

ما در این قسمت از مقاله نکات مربوط به تحصیل در ایتالیا اشاره می‌کنیم:

  • تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • عدم امکان دریافت ویزای همراه
  • اجازه کار حین تحصیل
  • برخورداری از اقامت پس از تحصیل تا ۶ ماه
  • امکان سفر به تمامی کشورهای عضو شینگن بدون ویزا

دلایل تحصیل در ایتالیا

خیلی از افراد متقاضی ویزای تحصیلی،به دنبال کشورهایی هستند که کمک هزینه تحصیل و زندگی ارائه دهند.کشور ایتالیا هم شامل این دسته می‌شود،در این کشور به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل و ارائه بورسیه تحصیلی ایتالیا که معروف به بورس استانی است،موجب تحصیل رایگان در این کشور خواهد بود.

البته دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا با توجه به رتبه و نمرات دانشجو در ترم اول خواهد بود زیرا دانشجو موظف هست هزینه ترم اول که حدود ۳۵۰۰ تا ۵ هزار یورو می‌باشد، را خودش پرداخت نماید و از ترم دوم درخواست بورس دهد. از طرفی کشور ایتالیا یک سکوی پرتابی برای کشورهای برتر دیگر اروپایی که برای ورود از ایران سختگیرانه می‌باشند، هست. دلایل و امتیازات تحصیل در ایتالیا شامل موارد زیر می‌باشد:

شهریه دانشگاه‌های ایتالیا

کسانی که موفق بهدریافت ویزای تحصیلی ایتالیا شوند حتی در صورتی که نتوانند بورسیه بگیرند، برای تامین هزینه‌های تحصیل خود دچار مشکل خاصی نمی شوند ،زیرا شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا از آنچه که حتی فکرشم بکنید،پایین‌تر است. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در سال 2020 با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی بین ۰ تا ۵ هزار یورو است هرچند دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای اروپایی نیستند، ممکن است در برخی دانشگاه‌ها شهریه بیشتری بپردازند. ارزان قیمت ترین دانشگاه های ایتالیا عبارت هستند از:

  • Mediterranean University of Reggio Calabria
  • University of Camerino
  • Free University of Bozen-Bolzano
  • University of Pisa

همانطور که می‌دانید، دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا از آن جایی که بودجه‌ای از دولت ایتالیا دریافت نمی‌کنند، شهریه بیشتری از دانشجویان می‌گیرند. شهریه سالیانه دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا در سال 2021-2020 بین ۳ هزار تا ۳۵ هزار یورو سالیانه می‌باشد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دولت ایتالیا برای شهروندان خارجی که به آن مهاجرت کرده اند و قصد ادامه تحصیل دارند، بورس تحصیلی ارائه می‌دهد. این بورس‌ها عبارتند از:

  • بورس تحصیلی برای تعدادی از دوره­‌های مقطع فوق لیسانس
  • بورسیه تحصیلی کشوری مقطع دکترا
  • دوره ‌های تحصیلات عالی در رشته‌های هنری، موسیقی و نوازندگی
  • پژوهش ‌های دانشگاهی و دوره‌ های زبان ایتالیایی و فرهنگ ایتالیایی
  • بورسیه زبان ایتالیایی
  • بورسیه استانی به برخی استان ها

بورس تحصیلی شامل کمک هزینه تحصیلی از جمله کاهش شهریه تحصیل هر مقطع، پوشش هزینه بیمه درمانی و همچنین کمک ماهیانه در هزینه­‌های شما می‌ باشد. دانشجویان بین‌المللی که فرصت توسعه مهارت‌های خود را در ایتالیا دارند، عبارتنداز:

  • آذربایجان
  • کلمبیا
  • مصر
  • اتیوپی
  • غنا
  • هند
  • اندونزی
  • ایران
  • قزاقستان
  • مکزیک
  • ترکیه
  • تونس
  • ویتنام

دانشجویان این کشورهای نیز می توانند فرصت برخوداری از این بورس در رشته‌های مهندسی، فناوری‌های پیشرفته، معماری، طراحی، اقتصاد و مدیریت در دانشگاه‌های معتبر ایتالیایی را داشته باشند. به عبارتی دیگر به بهترین دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می­‌شود که توسط حامیان مالی اصلی حمایت می شوند.

انواع بورس تحصیلی در ایتالیا

بورسیه استانی(که معروف به DSU)، این بورس توسط اداره بورسیه هر استان در تمامی مقاطع تعلق می‌گیرد. این نوع از بورس دارای شرایط ساده‌ای است که شامل هزینه‌هایی مانند شهریه‌های دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و غیره میباشد و ممکن است دانشجو هزینه‌ای بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو داشته باشد:

در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد:۲۵۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو همراه با تخفیف در شهریه و هزینه خوابگاه به همراه سلف سرویس

دانشجویان نخبه کارشناسی ارشد:۱۱ هزار تا ۱۴ هزار یورو

دانشجویان نخبه دکترا:۱۴ هزار تا ۲۰ هزار یورو شامل کلیه هزینه های زندگی و تحصیل

بورسیه دانشگاهی، شامل بورس‌هایی است که از سمت دانشگاه به افراد تعلق میگیرد بر اساس رزومه علمی قوی، نمرات بالای ۱۸، مقاله‌های بین المللی مانند ISI و دانش شخصی می‌باشد،که اغلب شامل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

بورسیه های تحصیلی مشهور ایتالیا

هرساله دانشگاه میلان (Politecnico di Milano) چندین بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی را به بهترین نامزدان بین المللی که اجازه تحصیل در ایتالیا را دارند، اعطا می‌نماید. دانشجویانی که موفق به دریافت بورس تحصیلی می‌شوند، فقط باید یک هزینه اداری غیر قابل بازگشت را در حدود ۱۶۰ یورو پرداخت نمایند. اگر بخواهیم بورسیه تحصیلی ایتالیا را تقسیم بندی کنیم،بورسیه این کشور به سه دسته تقسیم می‌شود:

بورس تحصیلی پلاتین ایتالیا

بورسیه تحصیلی پلاتین ایتالیا سالیانه ۱۰ هزار یورو با پرداخت هزینه تحصیلی شامل می‌شود که این مبلغ بورس تحصیلی هزینه‌های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico را پوشش می­‌دهد. مبلغ باقیمانده ،بعد از پرداخت مالیات،به عنوان پول نقد جیبی به دانشجو داده می‌شود، دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند.

بورس تحصیلی طلا ایتالیا

این نوع بورسیه تحصیلی ارزشی معادل ۵ هزار یورو در سال به همراه پرداخت هزینه تحصیل را شامل می­‌باشد. مبلغ بورس تحصیلی هزینه ‌های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico  را پوشش می­دهد، مبلغ باقیمانده بعد از پرداخت مالیات،به عنوان پول نقد جیبی به دانشجو داده می‌شود. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند.

بورس تحصیلی نقره‌ای ایتالیا

این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به هزینه قابل پرداخت دانشجو برای ۱ سال تحصیل، مبلغ کل هزینه سال تحصیلی را پوشش می­دهد. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند. تعداد اعطای بورس تحصیلی پلاتین، طلا و نقره نسبت به سال تحصیلی متفاوت است، تعداد کمی از بورس تحصیلی Platinum و تعداد بیشتری از بورس تحصیلی طلا و نقره در دسترس است. علاوه بر کمک هزینه تحصیلی پلاتین، طلا و نقره، هر ساله سایر انواع بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی ارائه شده توسط نهادهای خارجی ممکن است برای برنامه‌های خاص یا کشور مبدا دانشجویان در دسترس باشد.

بورسیه تحصیلی DSU در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان خارجی خارج از اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی تمام وقت، مقطع کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس تک دوره یا دوره ‌های دکترا در یکی از دانشگاه‌های پیمونت به عنوان مثال Politecnico تورینو، دانشگاه تورینو، دانشگاه شرقی پیمونت می­تواند بورس تحصیلی DSU دریافت کنند. البته اگر آنها بر اساس الزامات اقتصادی آن کشور شرایط لازم را احراز کنند. دانشجویان نیمه وقت می­توانند در صورت ثبت نام در مقطع کارشناسی شرکت کنند. مقدار بورس تحصیلی با توجه به شرایط شما متفاوت است و خدمات اقامتی هم می‌تواند به دانشجویان اعطا شود.

دانشگاه بولونیا کمک‌­های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی که شایستگی لازم را دارند ارائه می­دهد که مایل به ثبت نام برای دوره اول (لیسانس)، دوره دوم (کارشناسی ارشد) یا دوره­ های تک دوره ­ای در دانشگاه بولونیا هستند. هر کمک تحصیلی برای یک سال تحصیلی اعطا می­‌شود و به مبلغ ۱۱ هزار یورو می‌ باشد و هزینه‌ های کامل یک سال تحصیل پرداخت می‌شود. دانشگاه پاویا جهت افزایش همکاری بین ­المللی با کشورهای در حال توسعه، بورس تحصیلی را برای دانشجویان برجسته کشورهای در حال توسعه ارائه می­دهد تا برنامه تحصیلات فوق لیسانسی را که به زبان انگلیسی در دانشگاه آموزش داده می شود، ارائه دهد. هر بورس تحصیلی حدود۸ هزار یورو است.

بورسیه تحصیلی پزشکی در ایتالیا

تمام دانشجویانی که قصد دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا را دارند، می‌توانند از مزایای تحصیل در این کشور استفاده نمایند. اگر شما قصد تحصیل در کشور ایتالیا در رشته پزشکی را دارید نیز می‌توانید از مزایای تحصیل رایگان، دریافت بورسیه و کمک هزینه زندگی در این کشور استفاده نمایید. برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا در رشته پزشکی باید رزومه خوبی داشته باشید. بعضی از دانشگاه‌ها به شما در حین تحصیل بورسیه می‌دهند و همچنین کمک هزینه تحصیلی و زندگی را به شما اعطا می‌کنند. هر دانشگاه برای اعطای بورس شرایط خاص خود را دارد. قبل از ورود به این کشور و انجام اقداماتی در خصوص دریافت پذیرش در رشته پزشکی رتبه دانشگاه مورد نظر و همچنین شرایط اعطای بورس آن را بررسی نمائید.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا در مقطع لیسانس

در مقطع لیسانس امکان دریافت بورس کمی سخت‌تر از دیگر مقاطع است. در این مقطع ،شما از تعداد کمی از بورس‌های این کشور می‌توانید استفاده کنید و امکان دریافت بورسیه کامل کمی مشکل است. بورس DSU یکی از بورس‌هایی است که در این مقطع می توان از آن استفاده نمود. برای دریافت این بورس و یا بورس‌های دیگر شما باید ثابت کنید که از یک کشور جهان سوم اقدام می‌کنید و امکان پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارید. مقطع لیسانس در این کشور ۴ ساله می باشد و شما در حین تحصیل می‌توانید مجوز کار به مدت ۱۰ ساعت در هفته را دریافت نمائید. اگر به زبان این کشور مسلط باشید امکان کار پیدا کردن و کمک کردن به هزینه‌های خود برای شما بیشتر فراهم می‌شود.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا در مقطع ارشد

بهترین مقطع تحصیلی که برای آن می‌توان بورسیه دریافت نمود مقطع ارشد است. شرایط کامل را برای دریافت بورسیه تحصیلی باید احراز نمائید. در این مقطع از انواع زیادی از بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا می‌توانید استفاده نمایید، امکان دریافت بورسیه بستگی به شرایط شما دارد و باید رزومه خوبی را ارائه دهید. مقطع ارشد در کشور ایتالیا ۲ ساله است. شما می‌توانید مجوز کار را نیز در این مقطع دریافت کنید. مجوز کار در این مقطع به شما اجازه می‌دهد ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوید و این نکته را فراموش نکنید که تسلط به زبان ایتالیایی برای دریافت کار در این مقطع بسیار به شما کمک خواهد کرد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا در دکترا

روند اخذ مدرک دکترا در ایتالیا معمولا ۳ تا ۴ ساله است. در این مقطع شما اجازه کار در حین تحصیل را به مدت 30 ساعت در هفته دارید. در این مقطع شما بیشتر مشغول به انجام کارهای پژوهشی هستید و برای استاد خود کار می‌کنید. در تحقیقات خود در طول تحصیل باید بتوانید یک نتیجه گیری کلی را تحت عنوان پایان نامه ارائه دهید. در این مقطع شما امکان دریافت بورس تحصیلی را دارید. بورس تحصیلی در مقطع دکترا در انواع مختلفی ارائه می‌گردد. دریافت بورسیه بستگی به رزومه شما دارد و هرچه رزومه شما معتبرتر باشد امکان دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی بیشتری برای شما فراهم می‌شود.

شانس دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

با ارائه مدارک زیر شانس فرد برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا بیشتر خواهد شد:

  • اگر والدین شخص در قید حیات نباشند.
  • اگر والدین وی دارای معلولیت باشند.
  • والدین از قشر کارگر بوده و از پس هزینه‌های تحصیل فرزند بر نیایند.
  • مدارکی که ثابت کند دانشجو دارای خواهر و یا برادر محصل است.
  • در صورتی که والدین متقاضی هر دو شاغل باشند.
  • خواهر و یا برادر زیر ۷ سال باشد که نیازمند مراقبت از سوی یکی از والدین در منزل میباشد.
  • حداکثر سن برای دریافت بورسیه ۳۵ و حداقل سن ۱۸

مدارک لازم جهت دریافت بورسیه ایتالیا

با توجه به نوع بورسی که فرد اقدام می‌نماید مدارک متفاوتی را باید ارائه دهید. یکی از مواردی که برای دریافت بورس باید توجه نمایید این است که مدارکی را که ارائه می‌دهید ،دارای اعتبار کافی باشد. به صورت کلی مدارک لازم جهت دریافت بورسیه ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • شرح حال کامل همراه با رزومه شخصی
  • انگیزه نامه
  • ترجمه شناسنامه دانشجو و سرپرست دانشجو مانند والدین متقاضی
  • ترجمه فیش حقوقی سرپرست خانواده مانند پدر
  • تکمیل به موقع فرم درخواست بورس در ماه آگوست تا سپتامبر
  • ترجمه محل سکونت فعلی فرد مانند اجاره نامه
  • ترجمه مدارک تحصیلی متقاضی

سوالات متداول بورسیه تحصیلی در ایتالیا

  1. بورسیه تحصیلی ایتالیا به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ تمام دانشجویان بین المللی که نشان دهند توانایی مالی کافی برای تحصیل در ایتالیا را ندارند، می توانند از بورسیه تحصیلی این کشور که به بورسیه تحصیلی استانی معروف است، استفاده کنند.
  2. بورسیه تحصیلی ایتالیا چه مواردی را پوشش می‌دهد؟ بورسیه تحصیلی ایتالیا، پوشش دهنده شهریه دانشگاه و هزینه‌های مربوط به خوابگاه دانشجویان است. علاوه بر موارد ذکر شده دانشجویان می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی هم دریافت کنند.
  3. آیا بورسیه تحصیلی برای گذران زندگی یک دانشجو در ایتالیا کافی است؟ با توجه به میزان دریافتی به صورت نقد و هزینه‌های زندگی در ایتالیا می‌توان گفت که به کمک بورسیه تحصیلی، هر فرد در ایتالیا می‌تواند بدون نیاز به سرمایه اولیه حداکثر تا ۶ ماه هزینه زندگی خود را پوشش دهد.
  4. آیا بورسیه تحصیلی از روز اول تحصیل در اختیار فرد قرار می گیرد؟ با توجه به اینکه بسیاری از افراد پس از دریافت بورسیه تحصیلی از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند، در بسیاری از موارد دانشجویان در سال اول تحصیل خود امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را پیدا نمی‌کنند و بورسیه تحصیلی سال اول و دوم در دومین سال تحصیل به آن ها پرداخت می‌شود.

ما در این مقاله درباره بورسیه تحصیلی در ایتالیا با شما صحبت کردیم و راهنمای جامع آن را در اختیار شما قرار دادیم،همچنین شما همراهان همیشگی مهرآباد گشت اگر سوالی درباره ویزای تحصیلی ایتالیا،وقت سفارت ایتالیا و ... داشتید حتما با شماره ۰۲۱۸۸۸۳۳۱۲۳ با کارشناسان ما در تماس باشید و با خیال راحت تمام مراحل را به ما بسپرید.


* در حال حاضر خدمات مربوط به اخذ ویزا و وقت سفارت کشور ایتالیا توسط آژانس مهرآبادگشت کوپال انجام نمی گردد * 

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر