1. صفحه اصلی
  2. وبلاگ
  3. راهنمای جامع ویزای تحصیلی ایتالیا

راهنمای جامع ویزای تحصیلی ایتالیا

راهنمای جامع ویزای تحصیلی ایتالیا

راهنمای جامع ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که متقاضیان زیادی برای تحصیل دارد،در صورتیکه خیلی از این افرادی که متقاضی تحصیل در ایتالیا هستند،از شرایط ویزای تحصیلی آن اطلاع چندانی ندارند،که دریافت این نوع ویزای ایتالیا چه دردرسرهایی دارد؟ویزای تحصیلی ایتالیا چند روزه آماده می‌شود؟مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا چیست؟مصاحبه وقت سفارت ایتالیا چگونه انجام می‌شود؟تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر است؟برای دریافت ویزای آموزشی ایتالیا چقدر شانس داریم؟ و ...به همین خاطر ما در این مقاله از مهرآباد گشت تصمیم داریم همه اطلاعات مربوط به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،پس حتما با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ویزای تحصیلی ایتالیا را چگونه درخواست بدهیم؟

بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که تمام افرادی که قصد دارند ترم اول در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا دکترا در دانشگاه‌های ایتالیا ثبت نام کنند، باید درخواست خود را در سایت universitaly.it ثبت نمایند. البته این نحوه‌ی پیش ثبت نام آنلاین شامل دوره‌های آموزشی موسسات زیر نمی‌باشد و این دانشجویان باید درخواست خود را به طور مستقیم از طریق ایمیل studi.teheran@esteri.it  با سفارت درمیان بگذارند:

دوره‌های آموزشی موسسات آموزش عالی هنری، موسیقی و رقص (AFAM)

مدارس دوره متوسطه برای تربیت میانجیان زبانی (مترجمین و مشاوران زبانی)

دوره‌های آموزشی موسسات تخصصی روان درمانی

دوره‌های تخصصی فنی فوق دیپلم که توسط موسسات فنی عالی برگزار می‌شوند (ITS)

تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا

داشتن تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا معادل ۴۶۰ یورو در ماه (معادل ۶,۰۰۰ یورو سالانه) است. از این رو متقاضی می‌تواند صورت حساب بانکی سه ماه آخر به زبان انگلیسی، به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین. (به ضمیمه آن شناسنامه صاحب حساب، ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی) و سایر اطلاعات مربوط به درآمد خانواده (قرارداد کاری، بیمه تامین اجتماعی، اقرار نامه مربوط به درآمد) را ارائه نماید.

مدرک زبان ویزای تحصیلی ایتالیا

رایج‌ترین مدرک زبان مورد قبول برای ویزای تحصیلی ایتالیا مدرک آیلتس است. حداقل نمره آیلتس مورد قبول برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی یا دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید بین ۶ تا ۷ (معمولا ۶.۵) است. مدرک زبان تافل هم یکی دیگر از مدارک زبان مورد قبول برای ویزای ایتالیا است. حداقل نمره تافل مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا بین ۷۰ تا ۸۰ است.

تحصیل بدون مدرک زبان در ایتالیا

در واقع راهی برای تحصیل بدون مدرک زبان در ایتالیا وجود ندارد. تحصیل بدون مدرک زبان تنها برای افرادی مقدور است که مقطع تحصیلی قبلی آن‌ها به زبان انگلیسی بوده، یا زبان مادری آن‌ها انگلیسی باشد. البته شرط ارائه مدرک زبان برای برخی از دانشگاه‌های ایتالیا، آن هم برای برخی از رشته‌ها اجباری نیست.

دانشگاه بلونیا (University of Bologna)

دانشگاه میلان (University of Milan)

دانشگاه فلورانس (University of Florence)

دانشگاه پیزا (University of Pisa)

دانشگاه پادوا (University of Padua)

دانشگاه فدریکو دوم (University of Naples Federico II)

دانشگاه ترنتو (University of Trento)

دانشگاه آمریکایی جان‌کابوت (John Cabot University)

دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ورونا (University of Verona)

برای تحصیل بدون مدرک در ایتالیا،حتما باید مصاحبه شوید!

فراموش نکنید که این دانشگاه‌ها هم شرط مصاحبه تصویری دارند و مسئول پذیرش با صرف چند دقیقه تا چند ساعت از سطح تسلط شما به زبان آگاه می‌شود. جالب است بدانید که از برخی متقاضیان ویزای دانشجویی ایتالیا در مقطع دکترا ممکن است چندین نفر به صورت جداگانه مصاحبه کنند. پس اگر در مکالمه ضعیف هستید، بهتر است آن را به سطح مطلوب برسانید.

تحصیل به زبان ایتالیایی

تحصیل به زبان ایتالیایی نیازمند ارائه حداقل مدرک زبان ایتالیایی مرود قبول یعنی B2 می‌باشد. اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا یا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید، حتما قبل از هر چیزی، به خواندن زبان ایتالیایی در مدرسه ایتالیایی تهران که زیر نظر سفارت ایتالیا فعالیت می‌کند مشغول شوید.البته این نکته را توجه داشته باشید اگر قصد دارید به زبان انگلیسی تحصیل نمایید،هیچ احتباجی به دریافت مدرک ایتالیایی ندارید.

سن مناسب جهت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

می‌توان گفت هیچ یک از مراکز آموزشی ایتالیا محدودیت سنی برای دریافت پذیرش یا تحصیل ندارند. اما تجربه ثابت کرده که سن متقاضی نباید بیش از محدوده سنی معمول کسانی که در آن مقطع تحصیل می‌کنند باشد. اگر هم سن متقاضی بیش از سن معمول باشد باید دلیل موجهی برای تحصیل خود ارائه دهد.

هزینه‌ ویزای تحصیلی ایتالیا

افراد برای تحصل در ایتالیا باید هزینه‌های اجرایی که شامل هزینه پذیرش و هزینه اخذ ویزای اقامت بلند مدت ایتالیا، هزینه‌های تحصیلی شامل شهریه دانشگاه و هزینه اقامت و زندگی در این کشور را در نظر بگیرید. یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا، پایین بودن هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا است. شما برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ۲۰۲۱ باید مبلغ ۵۰ یورو به عنوان هزینه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا پرداخت کنید. پرداخت این هزینه به هر دو صورت پرداخت آنلاین و پرداخت نقدی در دفتر کارگزاری CKGS امکانپذیر است. همچنین شما باید مبلغ ۲۱ یورو نیز به عنوان هزینه کنسولی در دفتر خدمات ویزا ایتالیا پرداخت کنید. بعد از سفر به ایتالیا هم باید مبلغ ۳۰ یورو برای گرفتن اجازه اقامت در این کشور بپردازید.

گپ تحصیلی جهت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

اگر زمان زیادی از دریافت آخرین مدرک تحصیلی شما می‌گذرد باید ثابت کنید که در این چند سال مشغول به کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود بوده یا به دلیل بروز مشکلی خاص از تحصیل عقب مانده‌اید. در بسیاری از موارد مشاهده شده‌ که با وجود سن بالا، متقاضی موفق به دریافت پذیرش و ویزا تحصیلی ایتالیا شده ‌است. در نتیجه سن یک فاکتور کلیدی در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا است که تحت تاثیر فاکتورهای بسیاری دیگری قرار می‌گیرد.

وقت تحصیلی سفارت ایتالیا

برای رزرو وقت تحصیلی سفارت ایتالیا، متقاضیان باید به سایت www.ckgsir.com مراجعه کرده و بعد از ثبت‌نام در قسمت :روادید دانشجویی جهت ثبت نام در دانشگاه، در یکی از روزهای موجود وقت بگیرید. لازم به ذکر است که در صورت عدم حضور در وقت تعیین شده یا اشتباه وارد کردن اطلاعات شخصی، گرفتن وقت مجدد امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما قبل از گرفتن وقت سفارت ایتالیا برای ویزای تحصیلی، از کارشناسان ویزای تحصیلی ایتالیا مهرآباد گشت تماس گرفته و راهنمایی بخواهید. حتی متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا در مقطع کارشناسی که موظف به شرکت در امتحان گزینش اولیه هستند نیز باید به همین شیوه درخواست ویزای ملیD ایتالیا کنند.

آزمون IMAT را فراموش نکنید!

در تخصیص وقت سفارت تحصیلی ایتالیا، برای ارائه مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا  به کارگزاری CKGS، اولویت با دانشجویان شرکت کننده در آزمون IMAT و همچنین دانشجویانی است که مایلند در دوره‌های دانشگاهی با ورودی برنامه ریزی شده ثبت نام کنند. این دانشجویان باید در آزمون ورودی مربوطه در ایتالیا شرکت نمایند،در واقع آزمون (IMAT) International Medical Admissions Test

یک آزمونی به مدت ۱۰۰ دقیقه به زبان انگلیسی است که متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و جراحی در ایتالیا باید به سفارت ارائه دهند.زمان ثبت نام در این آزمون از ۲۴ تیر ماه تا ۱۳ مرداد ماه هر ساله آغاز می‌شود که در شهریور ماه برگزار می‌گردد..

جزئیات مصاحبه سفارت ایتالیا

متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا باید در محل کارگزاری CKGS رفته و از طریق اسکایپ با پرسنل دفتر کنسولی سفارت ایتالیا تماس گرفته تا با ایشان مصاحبه سفارت ایتالیا دانشجویی به عمل آید. تاریخ و زمان مصاحبه سفارت ایتالیا دانشجویی پس از ارائه درخواست پاسپورت و تحویل مدارک لازم، از سوی شرکت CKGS انجام خواهد شد.

ویزای تحصیلی ایتالیا بدون مصاحبه

متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا در صورت داشتن شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز به مصاحبه سفارت ایتالیا تحصیلی نخواهند داشت:

دانشجویانی که موفق به کسب دیپلم آموزشی درجه دوم ۴ یا ۵ ساله از مدارس ایتالیایی (دولتی یا خصوصی) خارج از کشور، شده باشند.

دانشجویانی که موفق به کسب دیپلم زبان و فرهنگ ایتالیایی از دانشگاه‌های مخصوص اتباع خارجی پروجا و سیه‌نا شده‌اند.

دانشجویانی که یکی از گواهینامه‌های مهارت زبان ایتالیایی سطح C1 و C2 شورای اروپا مطابق با سیستم کیفیت CLIQ (دانشگاه مخصوص اتباع خارجی پروجا، دانشگاه مخصوص اتباع خارجی سیه‌نا، دانشگاه روماتره، موسسه دانته آلیگیری) را کسب کرده‌اند.

ویزای تحصیلی ایتالیا با مدرک زبان ایتالیایی

برای تحصیل به زبان ایتالیایی باید مدرک و نمره مورد قبول آزمون‌های زبان ایتالیایی را ارائه دهید. این آزمون‌ها شامل آزمون CELI و CILS است. این آزمون‌ها برای تمامی دانشگاه‌های ایتالیا معتبر و قابل قبول است و همانطور که در بالا گفته شد حداقل مورد قبول B2 یا B1 (بسته به رشته و مقطع تحصیلی شما) می‌باشد.

مزایای تحصیل در ایتالیا

امکان تحصیل به زبان انگلیسی، در کنار یادگیری همزمان زبان ایتالیایی

سختگیری کمتر برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نسبت به دیگر کشورها

هزینه ارزان زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا و استرالیایی

امکان دریافت بورسیه تحصیلی متفاوت و ارزنده

امکان ورود به بازار کار ایتالیا حین و پس از دوران تحصیل در ایتالیا

اخذ اقامت کاری پس از اتمام تحصیل در ایتالیا

سطح کیفی بالای برخی از دانشگاه‌های ایتالیا در برخی از رشته‌ها مانند علم و تکنولوژی، هنر، طراحی و معماری، مطالعات اجتماعی، رشته‌های آموزشی و …

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در مدارس ایتالیا

مدارس ایتالیا به دو شکل دولتی و خصوصی می‌باشند.

مدارس دولتی ایتالیا: افرادی که اقامت ایتالیا را داشته باشند، تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا کاملا رایگان خواهد بود. البته اگر اقامت هم نداشته باشند، با دانستن زبان ایتالیایی می‌توانید رایگان تحصیل نمایند.

مدارس خصوصی ایتالیا: تحصیل در مدارس خصوصی ایتالیا به زبان انگلیسی بوده اما شهریه آن‌ها بالاست. البته این شهریه برای دانش‌آموزان بین المللی و بومی خود ایتالیا یکسان است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

مبلغ شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با توجه به رشته و مقطع تحصیلی آن متفاوت است. معمولا این مبلغ برای دانشجویان بومی ایتالیا بالای ۵ هزار یورو نخواهد بود. اما این مبلغ برای دانشجویان بین المللی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، ممکن است تا چندین برابر بیشتر باشد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بسته به مقطع، رشته تحصیلی و دانشگاه شما بین ۹۰۰ تا ۴,۰۰۰ یورو در سال است.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا باید چند برابر دانشگاه‌های دولتی هزینه کنید. شهریه دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا از ۶,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال است.

بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه‌های ایتالیا به دو دسته بورسیه‌های دانشگاهی و بورسیه‌های استانی تقسیم می‌شوند.

بورسیه‌های دانشگاهی

این نوع بورسیه تحصیلی بیشتر در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد وجود دارد و مبلغ آن بر اساس صلاحیت فرد (رزومه علمی، دانش فردی و تخصصی، معدل کسب شده و مقاله‌های چاپ شده وی) به او اختصاص می‌یابد. در مقاطع بالاتر، مقدار کمک هزینه تحصیلی نیز افزایش می‌یابد. برخی از دانشگاه‌های ایتالیا مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پادوا، دانشگاه بوچونی، دانشگاه بلونیا، برنامه‌های بورس تحصیلی را برای متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا ارائه می‌دهند. مبلغ این بورسیه معمولاً بین ۵,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ یورو در سال است.

بورسیه‌های استانی

بورسیه‌های استانی که با نام بورسیه DSU نیز شناخته می‌شوند، توسط اداره بورسیه هر استان به متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا که دارای شرایط بورسیه هستند تعلق می‌گیرند. این بورسیه شرایط ویژه و نسبتا ساده‌ای را داراست. در این نوع بورسیه، شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و غیره به فرد تعلق می‌گیرد. در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این بورسیه دولتی تا سقف ۵,۱۴۰ یورو همراه با هزینه شهریه دانشگاه و در مقطع دکتری تا سقف ۸,۰۰۰ یورو بعلاوه هزینه شهریه‌ها می‌باشد.

آخرین مهلت درخواست پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

آخرین مهلت پذیرش‌ برای ترم سپتامبر تا ۱۰ فوریه معادل ۲۱ بهمن ماه و برای پذیرش ترم دوم، تا اول اکتبر معادل ۹ مهر تعیین شده است. هر نهاد آموزشی یا دانشگاه در ایتالیا، زمانی را به عنوان آخرین مهلت برای ارائه درخواست پذیرش در نظر می‌گیرد.

ما در این مقاله درباره ویزای تحصیلی ایتالیا با شما صحبت کردیم و راهنمای جامع آن را در اختیار شما قرار دادیم،همچنین شما همراهان همیشگی مهرآباد گشت اگر سوالی درباره ویزای تحصیلی ایتالیا،وقت سفارت ایتالیا و ... داشتید حتما با شماره ۰۲۱۸۸۸۳۳۱۲۳ با کارشناسان ما در تماس باشید و با خیال راحت تمام مراحل را به ما بسپرید.

همچنین بخوانید:

وقت سفارت ایتالیا برای ویزای تحصیلی

چگونه وقت سفارت ایتالیا بگیریم؟

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

مدارک موردنیاز پذیرش تحصیلی ایتالیا

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا

تحصیل و کار همزمان در ایتالیا

پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

مدارک موردنیاز پذیرش تحصیلی ایتالیا

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان


* در حال حاضر خدمات مربوط به اخذ ویزا و وقت سفارت کشور ایتالیا توسط آژانس مهرآبادگشت کوپال انجام نمی گردد * 

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر