حرم حضرت عباس(ع)

درباره کشور عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا و دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در غرب ایران و در خاورمیانه قرار دارد. در این کشور آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم ما قرار دارد ،که به دلیل مرقد امامان معصوممان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شده است. وجود مرقدهای امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.

ما در این مقاله قصد داریم حرم حضرت عباس(ع) که یکی از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری عراق محسوب می‌شود را به شما معرفی کنیم،با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شهادت حضرت عباس(ع) در کربلا

زیارت حرم حضرت عباس برای شیعیان و دوست‌داران اهل بیت یکی از کارهای مهم است که به آن‌ها آرامش می‌بخشد. حضرت عباس، در ‏روز ۹ محرم سال ۶۱ هجری قمری که معروف به روز تاسوعا می‌باشد، به شهادت رسید. حضرت عباس برای ‏آوردن آب به کودکان سیدالشهدا (ع) به سمت علقمه رفت که با لشکریان ‏عمر سعد مواجه شد. لشکریان که دور او را گرفته بودند، دست‌های حضرت را از پیکر وی جدا کردند و مشک او ‏را سوراخ کرده تا آب آن خالی شود، این جنگ در نهایت به شهادت رسیدن حضرت عباس شد.و پیکر پاک این حضرت را همان‌جا، دفن کردند. در همان ‏قسمت‌هایی که دست‌های وی را از تن جدا کردند یادبودهایی قرار دادند تا در ذهن ایشان مظلومیت حضرت عباس در ذهن‌ها بماند که این یادبودها به کف العباس معروف است، جایی که زائران کربلا و ‏کاروان‌های زیارتی به منظور زیارت به آنجا می‌روند.

سرداب حرم حضرت عباس(ع)

قسمتی از حرم حضرت ابوالفضل (ع) نیز به سرداب حرم حضرت عباس مشهور است که ‏آبی راکد در اطراف مرقد ایشان که اختلالی در پی ریزی و استحکام حرم نیز ایجاد نکرده است. آبی که با ‏وجود سالها راکد بودن، حتی بوی بدی هم نگرفته و خیلی روان و زلال است. همچنین دو چشمه هم این ‏اطراف وجود دارد که آبی شفاف و معطر داشته است.

حرم حضرت عباس(ع) کجاست؟

حرم حضرت عباس در کربلا و در شمال شرقی حرم امام حسین قرار دارد و حد فاصل این دو حرم را بین الحرمین می‌گویند. حرم دارای ۱۰۹۷۳ مترمربع مساحت می‌باشد و ساختمان آن از ضریح، رواق، صحن، گنبد، گلدسته و ایوان با معماری اسلامی و ایرانی تشکیل شده است. قدمت حرم به دوران آل بویه برمی‌گردد، اما در دوره‌های صفویه و قاجاریه بازسازی شده است. جدیدترین ضریح آن در سال ۱۳۹۵ش نصب شد. 
حضرت عباس که از فرزندان ام البنین و حضرت علی(ع) بودند، از وفاداران سپاه امام حسین(ع) هم بودند که ‏زودتر از برادر خود به شهادت رسیدند.

ضریح طلا و نقره‌ی این ‏حرم نظیر بارگاهی الهی روح را به آرامش می‌رساند، ضریحی که در سال ۱۹۶۵ میلادی به دستور ‏آیت الله العظمی حکیم توسط هنرمندان ایرانی و اصفهانی ساخته شد و نشان دهنده ارادت ایرانیان به اهل بیت ‏نبوت دارد.

چهار طرف ضریح،بر روی دیوارها و سقف آینه کاری‌های زیبا و ایوان طلا که روبروی گنبد قرار دارد باعث جلای روح می‌شود. گلدسته‌ها در کنار ایوان ‏طلا و دیوار حرم به سمت آسمان چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را پدید آورده است که بزرگی آستان پاک ‏حضرت عباس را نمایان می‌کند. بای‌های مختلفی رو به صحن حرم وجود دارد، باب القبله در جنوب، باب ‏الامام الحسن، باب الامام الحسین(ع)، باب الامام الزمان، باب الامام موسی ‏بن جعفر، باب الامام محمد جواد، باب الامام الهادی، باب الفرات و باب الامیر نام درهای رو به صحن ‏حرم حضرت عباس است که از شمال و جنوب یا شرق و غرب می‌توانید به زیارت حرم حضرت عباس بروید.

ما در این مقاله از مهرآباد گشت حرم حضرت عباس(ع) را به شما معرفی کردیم،همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی ما اگر سوالی درباره ویزای عراق،تور و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید،حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری بدون دغدغه را با ما تجربه نمایید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر