حرم کاظمین

درباره عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است که دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در غرب ایران و خاورمیانه قرار دارد. در این کشور آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم قرار دارد ،که به خاطر مرقد امامان معصوممان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شود. وجود مرقدهای چند تن از امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.ما در این مقاله قصد داریم حرم کاظمین را به شما معرفی کنیم،با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

با شنیدن نام عراق ناخودآگاه به یاد حرم امیرالمومنین، حرم امام حسین، حرم کاظمین، مرقد حضرت ابوالفضل، مرقد حضرت علی اکبر و امامزادگان دیگری می‌افتید که با زیارت آن‌ها روح آدمی به آرامش می‌رسد.

حرم کاظمین

حرم کاظمین که در شمال بغداد در منطقه کاظمین قرار دارد، آرامگاه امامان ما با نام‌های امام موسی کاظم (امام هفتم) و امام جواد (امام نهم) است.

 امام موسی کاظم به دستور خلیفه هارون الرشید در بغداد در زندان سندی بن شابک کشته شد و در قبرستان قریش به خاک سپرده شد.

 امام جواد (محمد تقی) هم در زمان معتصم طبق روایات گوناگونی به شهادت رسید و او را در کنار امام موسی کاظم در قبرستان قریش دفن کردند. 

تاریخچه حرم کاظمین

در زمان عباسیان، شیعیان بر روی قبر این دو امام، مقبره‌ای ساختند و اسم آن‌را کاظمیه گذاشتند که به قبرستان قریش به نام کاظمیه شهرت یافت.

 در کنار بقعه، مسجدی به نام باب التین قرار داشت که حرم کاظمین به نام مشهد باب التین معروف شد. در دوران‌های مختلف تاریخی بازسازی‌های مهمی در این حرم صورت گرفته است. در دوره صفویان شاه اسماعیل صفوی دستور ساخت بناهایی باشکوه به جای بناهای قدیمی را داد که در اثر سیل خراب شده بود و وضعیت نامناسبی داشتند.

همچنین در زمان شاه عباس اول صفوی به دستور او تزئیناتی در حرم و رواق‌ها انجام شد و ضریحی فولادی برای این مقبره‌ها ساختند. بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین اقدامات بازسازی در این حرم در دوران قاجار و به دستور فرهاد میرزا اعتماد الدوله انجام شد.

 در دوران جمهوری اسلامی ستاد بازسازی عتبات عالیات هم دو گنبد حرم را به زیبایی طلاکاری کرده که چهار مناره بلند طلایی آن را در میان خود گرفته است و چون خورشیدی فروزان می‌درخشد.

در حال حاضر وسعت حرم کاظمین ۲۶ هزار متر مربع می‌باشد و سالیانه زائرین و مسافرین فراوانی از سراسر دنیا برای زیارت مرقد این دو عزیز بزرگوار به بغداد سفر می‌کنند.

ما در این مقاله از مهرآباد گشت حرم کاظمین را به شما معرفی کردیم،همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی ما اگر سوالی درباره ویزای عراق،تور و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید،حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری بدون دغدغه را با ما تجربه نمایید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر