حرم امیرالمومنین نجف

درباره عراق

عراق یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است که دارای فرهنگ غنی‌ای است. این کشور در خاورمیانه و در غرب ایران قرار دارد. در عراق آرامگاه تعداد زیادی از امامان معصوم قرار دارد ،که به خاطر مرقد امامن معصمومان به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در خاورمیانه تبدیل شود. وجود مرقدهای چند تن از امامان شیعیان در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شیعیان فراوانی را از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت به این سرزمین می‌کشاند. لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به این کشور را دارید،قبل از هر کاری اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.

شهر نجف در عراق

نجف یکی از شهرهای زیارتی عراق است که در استان نجف قرار دارد. این شهر به دلیل وجود حرم حضرت امیرالمومنین (ع) امام اول شیعیان، کعبه آرزوهای بسیاری از مشتاقان و ارتمندان به اهل بیت است.

مکان‌های زیارتی نجف

نجف یکی از شهرهایی است که در تور زیارتی کربلا ،حتما به آن سر خواهید زد. از جمله جاهای زیارتی نجف به جز حرم امیرالمومنین می‌توان به قبرستان وادی السلام، مسجد حنانه نجف و آرامگاه کمیل بن زیاد نخعی اشاره کرد.

حرم امیرالمومنین نجف

نجف با توجه به موقعیت مذهبی خود هر ساله مخصوصا در ماه محرم و صفر پذیرای بسیاری از زائرانی است که از نقاط مختلف دنیا راهی سفر به کشور عراق می‌شوند.

علی بن ابی طالب (ع) در ماه رمضان سال ۴۰ قمری به دست ابن ملعجم به شهادت رسید و بر اساس وصیت ایشان تا مدت‌ها قبر وی مخفی نگه داشته شد تا اینکه در قرن ۲ هجری و در زمان هارون‌الرشید قبر این امام نمایان شد. در این زمان اولین بارگاه حرم حضرت امیرالمومنین (ع) به دستور هارون بر روی مرقد امام اول شیعیان احداث شد. این حرم ۴ در و ۱ ضریح از سنگ سفید داشت که از یک گنبذ گل سرخی که علامت سبزی در بالای خود داشت ساخته شده بود.

 در زیر طاق گنبد مرقد امام علی (ع)، نقش زیبایی به شکل مردی که تیر و کمان در دست داشت حک شد و در سال ۱۳۲۳ از جای خود به دلیل مرمت‌ برداشته شد و به گنجینه حرم انتقال داده شد تا به خوبی از آن حفاظت شود. عمارت دوم حرم حضرت امیرالمومنین (ع) به دست عمر بن یحیی که از صحابه امام کاظم (ع) بود ساخته شد. این عمارت چندین برابر مرمت و بازسازی و بعد از مدتی از نو ساخته شد تا اینکه در سال‌های اخیر با تعمیرات و تزئینات انجام شده به شکل کنونی خود درآمد.

 گنبد ساخته شده بر روی حرم حضرت امیرالمومنین (ع) شکل نیم دایره‌ای دارد و با کاشی معرق تزئین شده است. گنبد ۱۲ دریچه نورگیر و هواگیر دارد که با کتیبه‌های تاریخی و مینا کاری شده، پایه کاری‌های مقرنس و شیشه‌های رنگین تزیین شده که بر روی آن آیاتی از قرآن نوشته شده است، به طوری که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. کف حرم حضرت امیرالمومنین (ع) سنگ مرمر و کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های آن را هنرمند خوش ذوق ایرانی تزئین کرده است. در بازدید از حرم گلدسته و ایوان طلایی آن نظر همه را به خود جلب می‌کند و شما را غرق در نورانیت سرخ گون خود می‌کند.

صحن حرم امیرالمومنین (ع) طرح زیبا و تازه‌ای دارد و از مهم‌ترین ویژگی‌های خاص آن این است که در چهار فصل سال، طلوع آفتاب مستقیم بر قبر می‌تابد و در نقطه‌ای معین، در زمستان و تابستان رسیدن خورشید به نیمه آسمان نجف در آن‌جا دیده می‌شود.

 این حرم صحن‌ها و راواق‌های مختلفی دارد که بسیاری از علمای ایرانی و خارجی در آنجا و در کنار مزار حضرت علی دفن شدند.

ما در این مقاله از مهرآباد گشت حرم امیرالمومنین نجف را به شما معرفی کردیم،همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی ما اگر سوالی درباره ویزای عراق،تور و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید،حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری بدون دغدغه را با ما تجربه نمایید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر