کاخ اسماعیلیه باکو

کاخ اسماعیلیه باکو

کاخ اسماعیلیه باکو یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم باکو است که در خیابان استقلالیت این شهر قرار دارد که به عنوان آکادمی ملی علوم آذربایجان محسوب می‌شود.موسی نقی یوف بعد از فوت پسرش برای یادبود او ،تصمیم به ساخت این کاخ گرفت که در سال ۱۹۰۸ به دست جوزف پلاشکو آغاز و تا سال ۱۹۱۳ ساختن این بنا طول کشید.

همانطور که می‌دانید برای سفر به باکو،باید تور باکو و ویزای آن را دریافت کرد،برای دریافت تور باکو با ما تماس بگیرید.

تا انتهای این مقاله با مهرآباد گشت همراه باشید تا کاخ اسماعیلیه باکو را بیشتر بشناسید.

ساخت کاخ اسماعیلیه به دست جوزف پلاشکو

جوزف پلاشکو در اوایل قرن ۲۰ام به عنوان رئیس معماران شهر باکو انتخاب شد،زیرا ساختمان‌هایی که این هنرمند ساخت باعث شد ظاهر منطقه بسیار زیبا شود و از نظر معماری بهبود یافت.

پلاشکو،هنرمند مشهور در روسیه متولد شد و تا سال ۱۸۹۵ در سنت‌پترزبورگ در رشته مهندسی معماری تحصیل کرد،سپس در سال ۱۸۹۷ به شهر باکو مهاجرت کرد و عضو انجمن نخبگان این شهر شد.

این ساختمان مثل دیگر کارهای این هنرمند برگرفته از سبک معماری گوتیک است. با نگاه و دقت شباهت این کاخ را با سایر بناهایی که به این سبک بنا شدند (قصر دوک ونیز) دریابند. این سبک هنری است که پلاشکو بسیار تلاش کرد تا برای شخصیت بخشیدن به باکو از آن استفاده کند. نقی یف نیز شجاعانه و زیر فشار سنگین روس‌های ارتودوکس به هویت اسلامی باکو اسرار می‌ورزیدند. همچنین بیمارستان عظیم نقی یف، سیستم تامین آب باکو و تعبیه شیرهای آبی شیرین و ساخت ۲۵ مدرسه پسرانه که برای خانواده های فرودست جامعه بودند به دست این هنرمند بااستعداد ساخته شد.

کاخ اسماعیلیه باکو کجاست؟

این کاخ در خیابان نیکولایف قرار دارد.در سال ۱۸۹۰ میلادی در این خیابان فقط ساختمان‌های اداری و تجاری ساخته می‌شدند.

در حالی‌که اکنون در این خیابان دانشگاه اقتصاد، شهرداری باکو، مسجد و ساختمان‌های تجاری قرار دارند.

در سال ۱۸۹۳ مردم تصمیم داشتند در این خیابان مسجدی به وسعت مسجدهای استانبول، تبریز و … بسازند. اما ساخت کلیسای جامع در آن خیابان باعث شد حکومت تزار روسیه از ساخت مسجد در خیابان جلوگیری کرد. ۳ سال بعد این زمین برای ساخت مدرسه  دخترانه به تقی یف واگذار شد. و پس از آن پلاشکو طرح خود را برای ساخت کاخ ارائه نمود که با استقبال وسیع مردم مواجه شد.

تاریخ ساخت کاخ اسماعیلیه باکو

در سال ۱۹۰۷ پسر نقی یف با وجود درمان توسط معروفترین پزشکان در بهترین بیمارستان‌های مسکو به دلیل بیماری سل درگذشت. او ۲ سال قبل به عنوان رئیس بنیاد خیریه مسلمانان برای این بنیاد با ارائه دلیل و مدرک  درخواست مقرری کرده بود. او برای این درخواست خواهان زمین خالی در خیابان نیکولایف شد و برای بنیاد خیریه مسلمانان در اختیار این شخص قرار گرفت. هنگامی که پسرش اسماعیل در سوئیس در بیسمارستان بستری بود او همیشه به کاخ Palatso Cantaria  که به سبک گوتیک ساخته شده بود توجه او را جلب کرده بود و طرحی برای بنایی شبیه به آن در باکو در ذهن داشت.

در سال ۱۹۰۵ او معماری هلندی پلاشکو را به آن شهر فرستاد تا برای ساخت این بنا آماده شود این آموزش بسیار طولانی شد و پلاشکو سه سال در سوئیس ماند تا کاملا برای اجرای پروژه آمادگی لازم را داشته باشد. ساخت این بنا به تعویق افتاد تا زمانی‌که پس از مرگ پسرش ثروتمندان در یک فضیلت به او پیشنهاد داد این بنای یاد بود را بسازد و وی از پلاشکو درخواست ساخت بنایی برای کسب علم  و مجهز به بیمارستان به یاد پسرش داد. این کاخ در زمان ساختش از زیباترین ساختمان‌های آذربایجان بود.

کاخ اسماعیلیه چه زمانی ویران شد؟

در سال ۱۹۱۸ ارامنه، باکو را به تصرف خود درآوردند و به دنبال راهی برای ویرانی این شهر بودند. اول دزدی از کاخ اسماعیلیه را شروع کردند و سپس تمام این کاخ را در آتش سوزاندند و باعث شد مدارک موجود در کاخ ،خاکستر شود. پس از تشکیل جمهوری آذربایجان تصمیم بر این شد تا کاخ را خراب کنند. اعتراضات گستره مردم و راهپیمایی‌ها باعث تغییر این تصمیم شد.

وارتان سرکیسف در سال ۱۹۲۳ مسئول بازسازی این کاخ شد. با وجود این که طرح آن حفظ شد اما در قسمت‌هایی از کاخ که در قدیم در آن آیات قرآن و حدیث بود ستاره‌های پنج پر نصب شد. این آتش سوزی باعث از بین رفتن جملات نوشته شده با طلا شد و این نوشته‌ها برای همیشه از بین رفت. این جملات بر روی دیوار کناری کاخ با طلا هک شده بودند.

چه مراسماتی در کاخ اسماعیلیه باکو برگزار می‌شد؟

پس از ساخت کامل کاخ، کنفرانس‌ها، ملاقات‌ها و جلسات مهم در سالن اجتماعات کاخ که با سنگ‌های سفید تزیین شده بود برپا می‌شد. سازمان‌ها و نهادهای مختلفی پس از انجمن خیریه مسلمانان در این کاخ برقرار شد از جمله‌ی این نهادها میتوان به کمیسیون باستان‌شناسی ، جامعه فرهنگی ترکی ، علوم اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز اشاره کرد.

امروزه پس از گذشت سالیان زیاد کاخ اسماعیلیه هنوز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی باکو به حساب می‌آید و مردم اذربایجان با دیدن آن به گذشته خود افتخار می‌کنند .

ما در این مقاله از مهرآباد گشت درباره کاخ اسماعیلیه باکو با شما صحبت کردیم،همچنین شما عزیزان اگر سوالی درباره تور باکو،ویزا و جاذبه‌های گردشگری ان داشتید حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را با ما تجربه نمایید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر