قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو

شهر باکو از جمله مقاصد گردشگری و توریستی است که سالیانه توریستان و مسافران فراوانی را به خود جذب می‌کند،این شهر به دلیل فاصله کم با ایران،بین گردشگران ایرانی بسیار محبوب است.

باکو پایتخت آذربایجان است که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که بعد از یافتن اولین میدان نفتی،شهرت این شهر بسیار بیشتر هم شد،به همین خاطر مراکز و خیابان‌های مهمی در دوران شوروی سابق در این شهر ساخته شد.

در این مقاله از مهرآباد گشت ما قصد داریم درباره قلعه دختر باکو با شما صحبت کنیم که یکی از نمادهای آذربایجان و باکو محسوب می‌شود.همینطور این جاذبه در ابتدا یک آتشکده برای مذهب زرتشت محسوب می‌شد که در دوران ساسانیان ساخته شد.تا انتهای این مقاله با همراه باشید،تا بیشتر با این مکان دیدنی آشنا شوید.

قلعه دختر در باکو

قلعه دختر در باکو یکی از مهمترین نمادهای تاریخی آذربایجان و باکو محسوب می‌شود. از بالای این برج شهر قدیمی باکو و ساختمان‌های مدرن و معروفش براحتی دیده می‌شود و از جمله اهمیت این قلعه برای مردم آذربایجانی این است که عکس آن بر روی اسکناس ۱۰ مناتی قرار دارد. البته علاوه بر آذربایجان قلعه دختر در باکو به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

قلعه ی دختر در باکو به زبان آذری Qiz qalasi  خوانده می‌شود و از مهمترین نمادهای تاریخی آذربایجان به حساب می‌آید. این قلعه در جنوب شرقی باکو قرار دارد و در کنار قصر شیروان شاه مجموعه‌ای مهم در باکو محسوب می‌شود. که هر دوی این ساختمان‌ها در سال ۲۰۰۰ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند .

 قلعه دختر باکو، ساختمانی با ارتفاع ۳۰ متر است. که این قلعه دارای ۸ طبقه است که در تمام طبقاتش مجموعه‌های تاریخی در معرض دید هستند و موزه قلعه را تشکیل می‌دهند. با بالا رفتن از پله‌های قدیمی این قلعه،به بالای آن می‌رسید که می توانید نمای بی نظیری از کوچه پس کوچه‌های باکو و بافت شهر قدیمی آن را ببینید.

چاه آب قلعه دختر

یکی از جذابیت‌های قلعه دختر باکو وجود چاه آب در آن است‌،این چاه آب ۲۱ متر می‌باشد که در طبقه‌ی سوم قلعه ی دختر قرار دارد و قطر دهانه‌ی آن هفتاد سانتی‌متر است که در دیوار قلعه قرار دارد. باستان شناسان با بررسی بخش‌هایی از چاه قلعه دختر متوجه شدند قدمتش به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این چاه همچنین یک ورودی در طبقه همکف دارد که آب موجود در این چاه برای نوشیدن مناسب است.

دلیل نام گذاری قلعه دختر باکو

علت نام گذاری این قلعه از نظر یکی از اساتید برجسته‌ی باکو، کلمه دختر اشاره به این دارد که ساختمانی مستحکم و غیر قابل نفوذ بود و هیچ وقت به دست دشمن نیوفتاده است. همچنین از نظر دینی می‌توان این گونه تفسیر کرد که شیطان هیچگاه فرصت لمس قلعه را پیدا نکرده است. البته این نکته را بدانید که این گفته‌ها هیچ دلیل علمی دقیقی ندارد و نمی‌توان آن ها دلیل محکم برای اثبات این موضوع دانست.

مختصری از تاریخ قلعه دختر باکو

باستان شناسان بر روی قدمت این قلعه بسیار اختلاف نظر دارند. عده‌ای از مورخان این جاذبه‌های ارزشمند تاریخی باکو را متعلق به دوره سومریان می‌دانند و عده‌ی دیگر آن را به قرن دوازده میلادی مربوط می‌دانند. به این ترتیب ما با اختلاف نظری سه هزار ساله روبرو هستیم و به همین دلیل تاریخ دقیق قلعه دختر در باکو کمی غیرقابل فهم است. با توجه به اهمیت تاریخی این قلعه در سال ۲۰۰۰ به همراه بافت تاریخی که در اطراف آن است در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اما بعد از زلزله قسمتهایی از آن نیز دچار صدمه شد.

موزه قلعه دختر باکو

با توجه به این که در قدیم افراد زیادی در این قلعه زندگی می‌کردند وسایل زیادی از آن‌ها جای مانده است که در موزه‌ای با همین نام جمع‌آوری شده اند و شما می‌توانید تعدادی ظرف و قاشق را به همراه چند کوزه و تعدادی وسایل دیگر را مشاهده کنید. در طبقه دوم قلعه اطلاعاتی تاریخی درباره هدف و نحوه ساخت قلعه نوشته شده است. در طبقه سوم ماکتی از قلعه دختر و شواهدی از وجود چاه در این ساختمان وجود دارد. در طبقه‌ی چهارم این موزه نقشه ای بزرگ و دیجیتال از شهر تاریخی باکو وجود دارد که نمادهای مشهور این شهر نوشته شده است. در طبقه پنجم مجموعه‌ای از کتاب‌های الکترونیک در اختیار بازدیدکنندگان گذاشته شده است و در طبقه ششم نیز تعدادی سلاح و خنجر تاریخی در معرض دید قرار دارد. در طبقه هفتم موزه نیز آتشکده قدیمی قلعه وجود دارد.

آدرس قلعه دختر باکو

برای رفتن به این قلعه باید به نزدیکی بافت تاریخی شهر و دریای کاسپین بروید چرا که این قلعه در آن محدوده است. از جمله وسایل نقلیه‌ی عمومی که می‌توانید برای رسیدن به این قلعه استفاده کنید : اتوبوس، مترو و تاکسی هستند، اگر با اتوبوس یا مترو قصد رفتن به قلعه دختر را داشتید کمی پیاده روی هم باید انجام دهید.هزینه ورودی به این قلعه ۱۰ منات آذربایجان است و همینطور ساعات بازدید آن از ۹ صبح الی ۱۸ عصر می‌باشد.

مکان‌های گردشگری اطراف قلعه دختر باکو

پس از این که بازدیدتان از قلعه دختر باکو تمام شد می‌توانید از بناهای دیگری که در این شهر وجود دارد هم دیدن نمایید.

  • بافت تاریخی شهر باکو
  • قلعه شیروان شاه
  • موزه ملی تاریخ آذربایجان
  • تئاتر عروسکی باکو
  • موزه فرش آذربایجان

ما در این مقاله از مهرآباد گشت درباره قلعه دختر باکو با شما صحبت کردیم همچنین شما عزیزان و همراهان همیشگی مهرآباد گشت اگر سوالی درباره تور باکو،ویزا و جاذبه‌های گردشگری آن داشتید حتما با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا سفری لذتبخش را تجربه نمایید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر