آبشار کبودوال

آبشار کبودوال


آبشار کبودوال که تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران است در بخشی از جنگل‌های هیرکانی جلگه‌ای در رشته کوه البرز قرار دارد. کبودوال در گویش بومی منطقه از دو‌ بخش کبود به معنای آبی و وال به معنای جوی آب تشکیل شده که به خاطر پاک و آبی بودن رودخانه جاری در دل جنگل‌های منطقه بدان نامیده شده است. هرسال با شروع فصل سرما عمر خزه‌های این آبشار به پایان رسیده و‌ با شروع بهار در سال جدید خزه های جدید و‌ سرسبز تمام آبشار را فرا می‌گیرد. آبشار کبودوال با پوشش گیاهی متنوع محل زندگی تعدادی از گونه‌های جانوری بوده و دارای مجموعه‌ای از آبشارها و دریاچه‌ای وسیع می‌باشد. ‌در ادامه به معرفی مهمترین ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری آبشار کبودوال می‌پردازیم. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

ویژگی‌های آبشار کبودوال


آبشار کبودوال به فاصله‌ی ۵ کیلومتری از مرکز شهر و در جهت جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان قرار دارد.در ابتدای ورودی این جنگل و در امتداد جاده دریاچه‌ای قرار دارد که از یک چشمه‌ی اصلی در بالادست مجموعه آبشارها و رودخانه زرین گل آبگیری می‌کند. در دامنه‌ی کوه هارون و در میانه‌ی دره‌ی اصلی هفت آبشار کوچک و بزرگ قرار دارند. اما آبشار اصلی آبشاری تمام خزه‌ای است که پنجمین آبشار از این مجموعه بوده و قدمتی چند میلیون دارد. چشمه‌ی پرآبی در بالای آبشار هفتم از دل زمین می‌جوشد و آب این مجموعه آبشار را تأمین می‌کند.

بهترین زمان سفر به آبشار کبودوال


بهترین زمان برای سفر به آبشار کبودوال تابستان است. در مسیر آبشار سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی متعددی وجود دارد. این منطقه در تابستان و روزهای تعطیل گردشگران و طبیعتگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در زیر هر آبشار حوضچه‌هایی بوجود آمده که طبیعتگرادن از آن‌ها برای شنا و آبتنی استفاده می‌کنند.

امکانات رفاهی آبشار کبودوال


به منظور رفاه گردشگران داخلی و خارجی در منطقه‌ی آبشار کبودوال امکانات رفاهی فراوانی بنا شده است. وجود آلاچیق‌ها و چادرهای فراوان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و مسیر سنگفرش شده دسترسی به آبشار کبودوال و اقامت در آن منطقه را برای مسافران راحت کرده است.


مسیر دسترسی به آبشار کبودوال


آبشار کبودوال در استان گلستان و در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول قرار دارد. از پارک جنگلی کبودوال تا محل آبشار اصلی کبودوال در حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی زمان می‌برد که مسیری هموار، چشم نواز و راحت است.

ملزومات سفر به آبشار کبودوال


به دلیل آب و هوای کوهستانی آبشار کبودوال و احتمال تغییرات سریع جوی و بارندگی همراه داشتن لباس اضافی، لباس گرم، لباس ضدآب و سایر نیازهای اولیه‌ و سبک طبیعت‌گردی، در سفر به آشار کبودوال از ملزومات است.


آبشار کبودوال یکی از زیباترین مناطق و مقاصد گردشگری طبیعی ایران و شمال ایران به شمار می‌رود. این آبشار بهشتی برای طبیعتگردان و علاقه‌مندان به کمپینگ است. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.


مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر