معرفی جاذبه‌های گردشگری اردبیل

معرفی جاذبه‌های گردشگری اردبیل

اردبیل به دلیل آب و هوای دلپذیرش همه ساله پذیرای گرشگران زیاد داخلی و خارجی است. بهترین فصل برای سفر به اردبیل تابستان است. آب و هوای کوهستانی و رسم و رسوم خاص اردبیل، آن را به یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران تبدیل کرده است. همچنین اردبیل دارای آثار و ابنیّه‌ی تاریخی و جاذبه‌های کهن بسیار زیادی است. در ادامه به معرفی 10 مورد از جاذبه‌های گردشگری اردبیل خواهیم پرداخت.



1ـ دریاچه‌ی شورابیل اردبیل

دریاچه‌ی شورابیل در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال قرار دارد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های مشهور طبیعی در اردبیل است که در حال حاضر با کاهش مقدار شوری آب آن، نوعی ماهی نیز در آن پرورش داده می‌شود. دریاچه‌ی شورابیل برای گردشگران ایرانی و خارجی دارای امکانات ورزش ی و تفریحی از قبیل قایقرانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه‌سواری و باغ‌وحش می‌باشد.


2ـ پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین‌شهر در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر قرار دارد و به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه شناخته می‌شود. این پل 2 متر عرض و 365 متر ارتفاع دارد. دانش ساخت این پل بومی است ایده‌ی ساخت آن با الهام از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا به ذهن معمارش رسیده است. پل معلق مشگین‌شهر سالانه از بازدیدکنندگان زیادی پذیرایی می‌کند.


3ـ جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است و به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی و نزدیکی آن به گردنه‌ی حیران یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شمال غرب ایران به شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از جنگل فندقلو فصل تابستان است.


4ـ غار یخگان

یکی از زیباترین غارهای شمال غربی کشور غار یخگان است. این غار به مساحت 100 هکتار در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. غار یخگان دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند.  حوضچه‌ی آبی نیز در کف غار تشکیل شده که طبیعتگردان علاقه‌ی ویژه‌ای به آن دارند.


5ـ بازار تاریخی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل که یادگار دوران صفویه است یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود. این بازار همه ‌ساله نظر توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند و از ابتدا تا همین حالا از رونق بالایی برخوردار بوده است. تقسیم‌بندی کل بازار اردبیل به این صورت است: بازار بقالان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقو فروشان، کلاه دوزان وغیره. همچنین راسته‌های موجود در بازار اردبیل عبارتند: از راسته اصلی بازار، راسته قیصریه، علافان، راسته پیرعبدالملک، بازار زرگران، سراجان، پارچه فروشان، کفاشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران و سراهای آن‌ها. اگر گردشگر اردبیل یا مسافر تور زمینی اردبیل هستید برای تهیه‌س سوغات اردبیل حتماً سری به بازار تاریخی اردبیل بزنید.


6ـ بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری تاریخی اردبیل حساب می‌شود. اهمیت زیاد این اثر تاریخی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان سلاطین صفویه دارد جلوه‌گر می‌شود. اسلاف شاهان صفویه و همچنین شاه اسماعیل یکم سرسلسله‌ی این خاندان در داخل این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند. بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از نظر معماری اسلامی اثر ویژه‌ای است و از نظر کاشیکاری و تزیینات از زیباترین ابنیه‌ی تاریخی دورة صفوی محسوب می‌شود.


7ـ منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی مغان

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی مغان در جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس‌آباد و غرب بخش قشلاق دشت از توابع شهرستان بیله سوار، در شمال استان واقع شده است. منطقه‌ی مغان به یک جلگه‌ی استپی شباهت دارد که در راستای طرح احیای آهو به ثبت ملی رسیده است. وسعت این منطقه 35000 هکتار است و جاذبه‌های اکوتوریستی آن وجود عشایر شاهسون در منطقه، امکان بازدید از سایت تکثیر نیمه طبیعی آهو در منطقه و امکان  پرنده‌نگری برای علاقمندان طبیعی به خصوص در فصول پاییز و زمستان می‌باشند.


8ـ دریاچه‌ی نئور

دریاچه‌ی نئور دریاچه‌ای مابین شهرستان تالش و شهرستان اردبیل است که در مرز بین استان گیلان و استان اردبیل قرار دارد. این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان است. هر ساله به میزان اندکی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس‌های موجود در دریاچه‌های رهاسازی می‌گردد. در شهریورماه مسابقه تفریحی تحت عنوان «مسابقه ماهیگیری» در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می‌شود و گردشگران علاقه‌مند به ماهیگیری استقبال بی‌نظیری از آن به عمل می‌آورند. 


9ـ گورستان تاریخی اردبیل

گورستانی تاریخی اردبیل یکی از عجیب‌ترین اماکن تاریخی ایران است. منطقه‌ی باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد. باستان‌شناسان تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره دوم و اول قبل از میلاد و حتی هزار سال قبل تر، یعنی هزاره سوم قبل از میلاد هم تخمین زده‌اند. دیدن گورستانی تاریخی اردبیل برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ تجربه‌ی بسیار غریبی خواهد بود.

10ـ رودخانه‌ی قزل‌اوزن خلخال

رودخانه‌ی قزل‌اوزن معروف‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی شهرستان خلخال است. استفاده از آب این رودخانه برای اغلب روستاها ممکن نیست. این رودخانه از ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد و پس از گذر از مسیرهای پر پیچ و خم کردستان و آذربایجان شرقی به حوزه‌ی خلخال وارد شده و پس از گذر از آن به سد منجیل می‌ریزد که در ادامه با نام سفیدرود به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه‌ی قزل‌اوزن یکی از مناطق محبوب طبیعت‌گردها در ایران است.


اردبیل از زیباترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. برای رزرو تورهای داخلی و ایرانگردی، تور زنجان، تور سرعین، تور اردبیل، تور آستارا و تور زمینی سرعین با مهرآباد گشت در تماس باشید.


تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر