معرفی جاذبه‌های گردشگری سرعین

معرفی جاذبه‌های گردشگری سرعین

سرعین، به معنای سرچشمه، منطقه‌ای رؤیایی و سرشار از جاذبه‌های طبیعی است. این منطقه از پرتقاضاترین مناطق گردشگری ایران، تورهای مسافرتی و تورهای زمینی است و در بین گردشگران دوستدار طبیعت طرفداران ویژه و پرشماری دارد. بهترین فصل برای سفر به سرعین فصل تابستان است. سرعین در تابستان هم آب و هوای معتدلی دارد و هم امکان استفاده‌ از چشمه‌های آب گرم برای مسافر در آن فراهم است. در ضمن پیست اسکی آلوارس سرعین در دامنه‌های سبلان از محبوب‌ترین پیست‌های اسکی کشور ایران است و هر ساله گردشگران و ورزش‌دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند. آش دوغ سرعین معروف‌ترین، محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای منطقه‌ی توریستی سرعین است. به غیر از آن انواع آش‌های دیگر، انواع کباب، آبگوشت، ساریج، بزباش و کله‌جوش از دیگر غذاهای لذیذ و معروف سرعین هستند. مشهورترین صنایع دستی سرعین جاجیم است. علاوه بر آن گلیم، ورنی، خورجین، جوراب پشمی و نمد سرعین بسیار معروف هستند و به عنوان ره‌آورد سفر سرعین درخواست زیادی از جانب گردشگران دارند. از بین خوراکی‌ها عسل سرعین نیز بسیار مرغوب و محبوب است. در ادامه به معرفی 5 مورد از مهمترین جاذبه‌های گردشگری سرعین می ­پردازیم.

 

1ـ چشمه‌های آب گرم سرعین

سرعین دارای ده‌ها چشمه آب گرم معدنی است که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند. فهرستی از آبگرم‌های معروف را به شما معرفی می‌کنیم.

  • گاومیش گلی
  • بش باجیلار
  • قهوه سویی
  • پهن‌لو
  • ژنرال
  • کوهستان خاتم
  • یول سویی
  • دره لر
  • آب درمانی اترک
  • آب درمانی مدرن شهر آفتاب
  • آب درمانی ایرانیان
  • آب درمانی سبلان

 

2ـ روستای تاریخی کنزق

روستای تاریخی کنزق از مهمترین مقاصد گردشگری سرعین، تورهای داخلی و خارجی و تور زمینی سرعین است. این روستا در دو کیلومتری سرعین قرار دارد و با دره‌ها، غارها و چشمه‌های متعددش مشهور است. غارهای کنزق که مربوط به دوره‌ی اشکانیان هستند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. در ادامه فهرستی از جاذبه‌های طبیعی معروف روستای کنزق را به شما معرفی می‌کنیم.

·       تورش سویی

·       مردان بولاغی

·       سرخان بولاغی

·       تپه‌ی چاقورچوقر

 

3ـ آبشار گورگور آلوارس (دره‌ی آلوارس)

آبشار کرکری آلوارس در ۲۰ کیلومتری شهرستان سرعین به سمت پیست اسکی آلوارس و ۳۵ کیلومتری اردبیل واقع شده ‌است. این آبشار در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ است. آبشار گورگور آلوارس از منبع چشمه‌ای به نام گورگور، در دره آلوارس (قزل گوللر) که یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان است قرار دارد. آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار به بیرون سرازیر می‌گردد. دره‌ی آلوارس منطقه‌ی محبوب طبیعت گردان است.

 

دهکده ویند کلخوران

روستای تاریخی ویند کلخوران در 5 کیلومتری سرعین قرار دارد. حفاری‌ها، سنگتراشی‌ها و غارتراشی‌های کهنی که در ویندکلخوران یافت می‌شود این منطقه را به عنوان یکی از مناطق گردشگری محبوب علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران تبدیل کرده است. وجود غارها و دخمه‌های ساخته شده به دست انسان و آب و هوایی مطبوع، این روستا را در شمار یکی از جذابیت‌های گردشگری سرعین قرار داده است.

 

5ـ پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در روستای آلوارس در ۳۰ کیلومتری سرعین در دامنه کوه سبلان قرار دارد و بزرگترین پیست اسکی ایران است. پیست اسکی آلوارس به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا دمایی بسیار سرد‌تر از خود شهرستان اردبیل دارد. به طوری که حتی در برخی از اوقات تابستان‌ها در این پیست برف می‌بارد. پیست اسکی آلوارس به بالابر و تله‌سیژ مجهز است و پارکینگی دارد که در فصل زمستان قابل استفاده نیست. این پیست در طول فصل زمستان فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه باز است.


منطقه‌ی گردشگری سرعین از جذاب‌ترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود. علاوه بر موارد بالا جاذبه‌هایی مثل تپه‌ی باستانی آناهیتا، دره‌ی گلستان، روستای آتشگاه ، روستای شایق و ورگه سران از دیگر جاذبه‌های گردشگری سرعین هستند. برای رزرو تورهای داخلی و ایرانگردی، تور زنجان، تور سرعین، تور اردبیل، تور آستارا و تور زمینی سرعین با مهرآباد گشت در تماس باشید.


تور های مرتبط

هتل های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر