جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان

کاشان شهر تاریخ و معماری و گل و گلاب است. منطقه ای با قدمت بسیار و آثار معماری ممتاز و همچنین فرهنگ و رسوم جالب توجه که هرساله گردشگران زیادی را به خود فرا می خواند. در این مطلب مهم ترین جاهای دینی کاشان را به شما معرفی میکنیم.

آتشکده نیاسر کاشان (چهارطاقی نیاسر)

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کاشان شهر نیاسر است و اگر بخواهیم یکی از جاذبه های معروف  شهر نیاسر کاشان را معرفی کنیم باید به  آتشکده یا چهارطاقی نیاسر اشاره کنیم. بنایی تاریخی در 35 کیلومتری غرب کاشان که در ارتفاعات کوه کرکس برپا شده است. قدمت این آتشکده به دوران ساسانیان باز می گردد، زمانی که به دستور اردشیر بابکان به عنوان مکانی برای انجام مراسم های آیینی ساخته شد. بنای آتشکده نیاسر کاشان جزو کهن ترین نمونه های بناهای چهارطاقی به شمار می رود. بنایی به شکل مربع به وسعت 14 متر در 14 متر روی آن با گنبدی پوشیده شده است. بنایی که تلفیقی از معماری و مذهب و آیین را پیش روی شما خواهد آورد.


غار نیاسر (غار تالار رییس)

علاوه بر بنای معروف اتشکده نیاسر که معرفیش کردیم غار نیاسر (غار تالار رییس) یکی از غارهای غیر طبیعی این شهر است که از آثار تاریخی مهم آن به شمار می رود.این غار با طولی در حدود 780 متر زمانی برای انجام مراسم های مذهبی توسط بشر حفاری شده است. قدمت این غار به دوران پارتیان و مراسم های آیین میترایی باز می گردد. این غار مجموعه ای از تونل ها و راهروهای طولانی و باریک است که حفاری هوشمندانه آن باعث شده است جریان هوای مطبوع درون این غار به خوبی شکل بگیرد. این غار یکی از جاهای دیدنی شهر است که در تور کاشان به گردشگران معرفی می شود.


تپه های سیلک کاشان

 اگر به تاریخ علاقه مند باشید نام تپه سیلک کاشان حتما به گوشتان خورده است. تپه سیلک کاشان نام اولین تمدن شهرنشینی ایران در بخش مرکزی ایران است. این محوطه باستانی که در منطقه ی فین کاشان واقع شده است قدمتی 7 هزار ساله دارد. در کاوش های این محوطه باستانی ظروف سفالین بسیار و چندین اسکلت انسان پیدا شد. این اشیای ارزشمند که نشان دهنده تمدن بشری و قدمت زندگی در این منطقه است در موزه لوورفرانسه،  موزه ملی ایران و همچنین موزه باغ فین و موزه ای در جنوب همین محوطه تاریخی نگهداری و حفاظت می شود.


آرامگاه شاعر معاصر سهراب سپهری

در میان جاهای دیدنی کاشان که مهجور مانده است آرامگاه شاعر معاصر سهراب سپری است. آرامگاه سهراب سپهری، شاعر نام آشنای شعر نوی ایران در کاشان، شهر مشهد اردهال ، در حیاط امامزاده سلطان ابن محمد قرار گرفته است.آرامگاهی ساده که تا مدتها کسی به دنبال آن نبود. دوست داران سهراب سپهری می توانند سری به چینی نازک تنهایی او بزنند و از این آرامگاه دیدن کنند.


قمصر کاشان

نام قمصر کاشان برای اغلب ایرانی ها یادآور نام گلاب مرغوب است. قمصر شهری در 30 کیلومتری جنوب شهر کاشان است که مهد گل های محمدی است. گل هایی که صنعت گلابگیری این شهر را شکل داده اند و این شهر را به یکی از محبوب ترین میزبان ها برای آیین و رسم زیبای گلابگیری تبدیل کرده اند. اردیبهشت ماه، ماه اجرای مراسم گلابگیری، بهترین زمان سفر به این مقصد دلنشین است و هرساله تورهای بسیاری گردشگران را به این مقصد همراهی می کنند.



شهر زیرزمینی نوش آباد (مجموعه اویی)

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کاشان شهر زیرزمینی نوش آباد است. شهر زیرزمینی نوش آباد (مجموعه اویی)  بزرگترین شهر زیرزمینی ایران است. شهری با قدمت تاریخی در حدود 1500 ساله که روایتگر داستان های حیرت انگیز و شگفت آور بسیاری شده است.این شهر که زمانی پایتخت حکومت ساسانی در زمان انوشیروان بوده است به صورت کاملا اتفاقی و در سال 1385 کشف شد و از آن زمان بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب کرده است. شهر زیرزمینی اویی مجموعه ای از دالانهای تو در تو و اتاق هایی با ابعاد کوچک است که ساختار متراکم و پیچیده این شهر را شکل داده اند.جالب است بدانید که در زمان حمله مغولان از این شهر برای حفظ امنیت مردم استفاده می شده است.  شهر زیرزمینی اویی شگفتی های معماری بسیاری را درون خود دارد که جز با بازدید از آن لمس آن ها امکان پذیر نیست.


روستای ابیانه

اگر به گذر در میان شهری با بافت تاریخی و شگفت انگیز علاقه مندید از روستای ابیانه شهر کاشان دیدن کنید. روستایی در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز، در دامنه های کوه کرکس که بافت تاریخی ویژه آن و معماری بی نظیرش آن را به یکی از منحصر به فردترین روستاهای تاریخی ایران تبدیل کرده است.روستای ابیانه دارای قدمتی در حدود 4 هزار سال است. خانه های روستا به صورت پلکانی روی یکدیگر قرار گرفته اند. خانه های مکعبی با پوششی از خاک سرخ رنگ که در دامنه خاکستری کوه جلوه معماری بی نظیری را به روستا بخشیده است.







مطالب مرتبط

تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر