1. صفحه اصلی
  2. وبلاگ
  3. درمان کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی

درمان کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی

درمان کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی

درمان کرونا با استفاده از روش پلاسمادرمانی

ایران اولین کشوری بود که روش پلاسما درمانی رو بر روی بیماران کرونایی را مطرح کرد. بر این اساس چندی پیش تیمی از محققان و دانشمندان ایرانی کار خود را در خصوص درمان کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی آغاز کردند.

به گفته دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و پلاسمای کودکان ایران این تیم توانسته است گام مهمی در مسیر درمان بیماران کرونایی با استفاده از پلاسما درمانی بردارد که جای امید هست که به زودی خبر های خوبی در این خصوص از انها بشنویم.

روش انجام پلاسما درمانی

دانشمندان و محققان ایرانی بر این باور هستند که افرادی که به این ویروس مبتلا شده و بهبود یافته اند، دیگر دچار این بیماری نخواهند شد، لذا بدن آنها آنتی بادی قوی برای مقابله با بیماری کرونا تولید خواهد کرد. از این رو میتوان با تزریق این آنتی بادی به بیماران بدحال کرونایی مقاومت بدنی انها رو در خصوص مقابله با بیماری کرونا افزایش داد و بدین ترتیب شانس انها برای غلبه بر این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

با مطرح شدن این روش و تایید وزرات بهداشت بر عملی بودن آن، زیرساخت اجرای آن فراهم شده و وارد فاز اجرا شد. در همان ابتدای کار 24 بیمار بهبود یافته از کرونا در بیمارستان بقیه الله تهران ، پلاسمای خود را به این مرکز اهدا کردند تا با تزریق این پلاسما به بیماران بد حال کرونایی، تست ها و آزمایشات لازم در خصوص این روش درمانی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به گفته دکتر ابوالقاسمی ، تا کنون پلاسما های اهدایی به 12 بیمار بد حال کرونایی تزریق شده و شرایط تمامی آنها پس از تزریق خوب گزارش شده و حتی تعدادی از آنها از بیمارستان مرخص شده اند. البته همچنان آنالیز درمانی آن افراد با دقت رصد شده و نتایج آن اعلام خواهد شد. به گفته ایشان ، برای اینکه به نتیجه قطعی در این روش درمان برسیم، باید حداقل بر روی 200 بیمار این تست رو انجام داده و از نتایج آن اطمینان حاصل شود.

وضعیت پلاسما درمانی در ایران

در حال حاضر این روش در ایران در مرحله تحقیق و کارآزمایی بالینی است. این روش را نمیتوان به یک روش قطعی در درمان کرونا دانست. بله این روش یک اقدام موثر در کم کردن تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری هست.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری در 19 فروردین اعلام کرد: "نمی‌توانیم پژوهش را به عنوان روش درمانی در کشور اعلام کنیم. درمان با داروهای کرتونی، هموگلوبین، تزریق پلاسما، تزریق خون هر کدام برای کمتراز ۲۰ بیمار انجام شده است یا حتی درمان با داروی فاویپیراویر هنوز نتایج قطعی ندارد. هر هفته دو جلسه کمیته علمی داریم هر دانشگاهی مطالعات خود را می‌آورد و دفاع می‌کند؛ اگر تشخیص دهیم اثربخش است آن وقت در مورد آن تصمیم گیری می‌شود. هر مطالعه‌ای به عنوان درمان کشوری اعلام نمی‌شود. هر درمانی که تایید و مشخص شد برای بیمار مضر نیست و هزینه اثربحشی آن بالاست قطعا اعلام می‌کنیم، چون  اولین استفاده کننده آن خود ما در بیمارستان‌ها هستیم، اما تاکنون تنها چیزی که ثابت شده مراقبت درست در بیمارستان و منازل به عنوان درمان استاندارد است و هنوز درمان قطعی برای کرونا نداریم."

علی اسحاقی رییس موسسه واکسن سرم سازی رازی در 22 فروردین در این خصوص گفت با توجه به تجربه و پتانسیل موسسه رازی در حوزه تولید سرم های درمانی، با برگزاری جلسات مشترک با دانشگاه علوم پزشکی البرز و سازمان انتقال خون، این طرح در استان البرز به عنوان یک طرح تحقیقاتی مشترک اجرا خواهد شد. در این خصوص موسسه رازی سطح پادتن های افراد بهبود یافته جهت تزریق به بیماران و پاسخ ایمنی مربوط به آنها را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز و سازمان انتقال خون ارزیابی خواهد کرد.

اهدای پلاسما

به گفته دکتر ابوالقاسمی ، اهدای پلاسما برای افراد به هیچ عنوان ضرر و عوارض ندارد و افراد صرفا با مصرف مایعات پلاسمای اهدا شده را جبران خواهند کرد، همچنین دریافت پلاسما نیز هیچ عوارضی نخواهد داشت . جهت اهدای پلاسمای خود میتوانید به ضلع غربی بیمارستان بقیه الله مراجعه کنید.

به نظر میرسد با توجه به پیشرفت هایی که در پلاسما درمانی برای درمان بیماران کرونایی انجام گرفته ، در آینده ایی نه چندان دور درمان کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی در تمامی بیمارستان های کشور انجام خواهد پذیرفت. که اگر این اتفاق انجام گیرد، پلاسمای اهدایی افرادی که بیماری کرونا گرفته اند و بهبود یافته اند می تواند باعث بهبود سایر بیماران کرونایی شود.

درمان پلاسما در سایر کشور ها

پس از موفقیت های کسب شده از روش پلاسما درمانی ، آمریکا ، فرانسه، چین و کره جنوبی و هند نیز این روش را در دستور کار خود قرار دادند و آنها هم به موفقیت هایی در این خصوص دست یافته اند.

خبر گذاری NBC نیوز آمریکا، چندی پیش با اعلام خبر درمان کرونا با روش پلاسما درمانی در بیمارستانی در نیوبورک، این روش را معجزه خواند و ابراز امیدواری کرد که دانشمندان این کشور بتوانند با استفاده از این روش کرونا را درمان کنند.

رسانه های هند نیز اعلام کردند که دولت آن کشور با کارآزمایی بالینی این روش موافقت کردند و در حال تدوین روشی برای اجرای آن هستند. کرالا در جنوب هند اولین ایالتی است در این کشور که کار درمان بیماران کرونایی رو با استفاده از روش پلاسما درمانی آغاز کرده است

موسسه های تحقیقی و پزشکی در فرانسه نیز روی این روش مشغول به کار هستند. پژوهشگاه ملی تحقیقات پزشکی انسرم و موسسه خدمات ملی خون فرانسه در بیانیه‌ای مشترک به خبرگذاری ها اعلام کردند که این روش درمانی در 7 آپریل (15 فروردین) در کشور فرانسه آغاز شده است.



مشاهده نظرات

درمان کرونا 04/13/2020 16:45:55

یعنی واقعا میشه با استفاده از پلاسما کرونا رو درمان کرد؟؟؟


ثبت نظر